Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 19 februari 2007

När är det accepterat att vara naken?

För att få den där frihetsupplevelsen av att vara naken krävs att jag känner att det är helt accepterat av alla närvarande. Det tydligaste accepterandet är när de andra också kastar kläderna och visar att de upplever samma frihetskänsla.
Ibland kan det räcka att man vet att de andra inte tar illa upp, fast de väljer att behålla badkläder, underkläder eller handdukar på.
Dock brukar jag känna en liten "stress" om jag skulle vara den enda som sticker ut. Det är väl osäkerheten över att de skulle prata bakom ryggen på mig. Skämta om mig inför andra som inte var där, det kan låta så fel.
Ett exempel var när vi var ute i vår stuga vid kusten, det var jag, min fru och två vänner. Vädret var mer än välkomnande, folk dåsade av i olika solstolar och på filtar när solen värmde som bäst. Jag tog chansen och gick ner till den privata bryggan där jag lade mig utan kläder och "jobbade" bort mina tan-lines och njöt av solen och vinden mot hela kroppen. Jag hörde i god tid när nån var på väg ner längs stigen och kunde i lugn och ro skyla mig om det skulle kännas nödvändigt, när min fru eller min polare, som jag bastat med ett flertal gånger, kom ner kändes det inte speciellt påkallat.
Jag kände mig därför lite utpekad när jag senare fick höra tipset två andra vänner fått om att man vid besök ute i stugan fick passa sig ifall man gick ner till bryggan om jag var där nere själv. Sagt med ett skratt, men det kändes ändå som att jag gjort nåt fel eller konstigt. Det kanske bara var jag som tolkade det på ett negativt sätt, men de två visade iallafall inte några tecken på att vilja bada eller sola utan kläder när de kom ut.
När det kommer till bastu i blandade sällskap av vänner brukar det sluta med att alla bastar helnakna efter ett par gånger. I början är det mycket handukar och smussel men efter ett tag inser de flesta hur obekvämt det är att sitta invirad i en svettblöt handduk (som oftast sen skall användas till att torka sig på). Självklart sitter man på en mindre handduk för att inte förse bastulaven med en grogrund för bakterier.

19 kommentarer:

  1. Har samma känsla själv ibland. Är ofta på klippor och sandstränder och kommer ofta före alla andra. Brukar lägga mig naken längst bort. Kommer det påklädda badare och lägger sig tätt inpå mig (trots att det finns finns plats en bit bort) så brukar jag fortsätta vara neken resten av tiden jag är där. Glider ner i vattnet ibland och efter ett tag har de som är närmast sluta glo. Ibland vågar de sig också på att åtminstone bada nakna och då känner jag att jag hjälpt dem på traven.

    SvaraRadera
  2. Ja, är man diskret och folk verkar acceptera det så ser jag inte nåt problem. Men det är just det där med osäkerheten i mötet mellan naken och icke-naken.

    SvaraRadera
  3. jag är en 54års man naturist som njuter av sol hav o vind på sommaren på maspalomas gran canaria osv. jag anser o känner att nudism o sexuell njutning går hand i hand på tex playan njuter av att visa upp mig o se andra nakna exhibitionismen är såå härlig o nudism o naturism är ju ett vackert o positivt uttryck för den. varför är många naturister så fega när det gäller sex o njutningi naturen? tillomed sex är ju något som ej behöverdöljas precis som nakenheten den vackra. tyvärr dör väl svensk nudism snart ur pga brist på unga vackra nudister som man ser utomlandsosv. på maspalomas kan man tom ha sex ensam eller med parner på playan bland busklarna underbart. joakim.

    SvaraRadera
  4. @Joakim Wingren
    Personligen är jag av åsikten att vi bör hålla isär naturism och sexuella aktiviteter. Naken är något du ÄR medan att ha sex är något du GÖR.
    Det finns en tid och en plats för allt och jag vill inte behöva se eller försöka undvika att se folk som ägnar sig åt diverse voyeristiska böjelser på badstranden när jag är där med min familj.
    Jag är inte rädd för sexualitet men var sak på sin plats tack.

    SvaraRadera
  5. jadu anders tackolov så verkar en del utländska läsare av tex ho e naturist dela min åsikt och njuta av det sköna pirrandet som nakenhet kåthet o naturen på sommaren ger. att titta och bli betittad är naturismens mening o ger den behag. googla på utländska naturistsidor så får du se. där ser man rakat, kroppsutsmyckningar och annat vackert. föresten svensk nudism dör utan ungas medverkan bara feta åldringar med kaffe o bulle blir kvar suck. joakim.

    SvaraRadera
  6. @Joakim Wingren
    Nu luktar det troll lång väg och de skall man ju som bekant inte mata. Samtidigt känner jag att jag gärna vill bemöta det här så att inte fler får fel uppfattning om vad naturismen står för.

    Ja, ni verkar ju vara en grupp som har fått naturismen om bakfoten. Jag har inget emot att ni njuter av att visa upp er eller att titta på andra men blanda inte ihop det med naturism!
    Blanda heller inte ihop naturism med att ha sex öppet utomhus inför beskådare!
    Naturism är bara en återgång till det naturliga stadium av nakenhet som vi föds till. Den nakna kroppen är INTE automatiskt kopplad till akten att ha sex. Visst kan man ha sex naken, men det kan man med rätt mycket kläder på också.
    Ni som vill ägna er åt den här typen av sexuella aktiviteter kan väl göra det utan att blanda in oss naturister? Hör med de lokala myndigheterna där du bor om du och dina gelikar inte kan få inordna en egen bit strand nånstans där det skall vara tillåtet (och förväntat) att folk har sex öppet för och med varandra. Men håll oss naturister utanför tack!
    De tidningar du nämner får också regelbunden kritik från naturistkretsar just för deras fokus på att publicera mängder med bilder på framförallt unga förföriska tjejer i nåt som skall se ut som naturissammanhang. Men jag förstår att det passar dig.

    SvaraRadera
  7. jadu anders jag skulle vilja ha mer bilder på nakna unga killar o män i nudistpressen för jag är gay förstår du. nakna unga män är trevligt i naturist världen. men nudistpress verkar mest vara hetro tyvärr. joakim wingren

    SvaraRadera
  8. tackolov som gay så kan jag besöka badhus o titta på o njuta av att se på nakna unga män. joakim wingren

    SvaraRadera
  9. att jag kommit underfund med min gayläggning har ochså gjort tackolov att jag hittat min exhibitionistiska läggning o njuta av att ligga o onanera öppet i solen i naturen joakim wingren

    SvaraRadera
  10. varför inga nakenvandringar i sverige? joakim

    SvaraRadera
  11. jämfört med utlandet kan man tro att svensk nudism består av feta förlamade åldringar. varför är det så? utomlands enligt nätet är det unga , medelålders osv blandat i sverige bara åldringar trist nudismen dör väl ut i sverige snart.

    SvaraRadera
  12. Friluftsnaturisten3 mars 2011 kl. 00:16

    Först nu mars 2011 läser jag detta... Blir närmast upprörd över de kommentarer du fick på omvägar om att man fick "passa sig" när man skulle ner till er brygga. Det är ju ert sommarställe, där har du väl all rätt i världen att vara naken hur du vill!? Åtminstone nere vid badbryggan, utan att få spefulla kommentarer. Sådana säger ju mest om de som kom med dem.

    SvaraRadera
  13. Ja visst är det så. Men jag är helt övertygad om att det sades med avsikt att roa. Dock är det ju så att vi naturister ofta får finna oss i den sortens skämt, tyvärr...

    SvaraRadera
  14. längtar efter frilufts onani väder. nakenpromenad kåt och naken i solen onani inför publik...mmmmm vandra runt...råka bli upptåckt med skönt stånd. sköna orgasmer... nudism är underbart. eller hur?promenerar naken i skogen. sköönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver har inget med naturism att göra. Det är nåt annat och jag hoppas du håller dig borta från oss. Det finns grupper för de med ditt intresse också, sök dig till dem!

      Radera
  15. men naturister måste gilla visa sitt kön så fort nån har kamera skyndar de posera har jag sett. jamenar så fort solen steker så pirrar det ju sexuellt om mamn tex går i sogen som jag gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt: Du har missförstått allt och lever i en fantasivärld. Håll dig borta från oss så undviks:
      1. Irritation från vår sida
      2. Pinsam situation för dig (fast du verkar inkapabel att märka det)
      3. Stryk.

      Radera
  16. jag fantiserar inte har vandrat naken utomhus flera gånger i skog och vid havet. underbart. på gran canaria så kan man vandra naken och även onanera i öknen bakom playan gudomligt har sett andra ha sex ochså.par och ensamma.

    SvaraRadera
  17. synd det är så kallt och molnigt o regnigt ute nu får väl snart börja gå på inomhus bad igen o spana på söta pojkar i duschen o onanera i bastun. det är visserligen underbart, men det är5 jubara juni ännu o sommaren är väl inte slut ännu. många nakenpromenader onanistunder o spaning på naklen badande damer o unga killar under den heta solens strålar ska väl upplevas?härliga nakenbad tidiga morgnar i solgasset. trist sverige är så kallt och hemskt.

    SvaraRadera