Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 21 april 2008

Det nakna folket

Tidigare fick jag en kommentar från en person som sade sig jobba för produktionsbolaget Titan. Det är de som producerar programmet Outsiders bland annat och det var till detta hon sökte personer. De var på väg att göra ett avsnitt med namnet "Det Nakna Folket" och frågade om jag kände nån som kunde vara intresserad av att medverka. Då jag inte fullt ut kommit ut ur naturistgarderoben kunde jag inte hjälpa till, dessutom hade jag mina fördomar mot det programmet. Jag hade aldrig sett en minut av serien men mina erfarenheter av sk dokumentärer på TV3 (eller 5 eller 4 för den delen) är att de brukar vara ganska inriktade på att fånga så många tittares intresse som möjligt. Det är väl inte nåt fel med det per automatik men det leder ofta till spekulativa upplägg och fokusering på det som är så uppseendeväckande som möjligt.
Nu har jag sett avsnittet i fråga här och samtidigt som jag blev glatt överraskad så fanns det en del saker som kändes lite riggade och sökta.
Upplägget var att tittarna fick träffa olika personer som levde ut sin naturism/nudism.
Den första var en kille från Söderhamn, han var inte så erfaren men hade iallafall fått med en polare på idéen att vara naken med andra. De blev bjudna på ett naturistläger för ungdomer (<30 år) i Spanien. Det verkade som en trevlig tillställning där de bodde och umgicks med ett sällskap spanska (?) naturister ett par dagar. De svenska killarna fick prata om hur avslappnad och skön stämning det var och hur skönt de tyckte det var att leva nakna hela dagarna så det var ju bra. Som avslutning på spanienresan fick de tillsammans med några spanjorer gå nakna i en park inne i Barcelona. Enligt programmet skall det vara lagligt att gå naken på stan i Barcelona, men inte i Sverige. Jag hade för mig att det är tillåtet även här, det enda som kan hända är att nån anmäler dig för förargelseveckande beteende, dvs så länge ingen anmäler så händer inget. Jag kände iallafall att det var ett lite spekulativt tilltag och frågan är om det gagnade en normaliserande inställning till de som gillar att vara nakna i sociala sammanhang.
Vi fick även följa med ett strikt kristet par i Danmark som gick på naturist-SPA, det verkade riktigt trevligt. Det var ett badhus som erbjöd en kväll i månaden (om jag minns rätt) hade dämpad belysning, uppdukad buffe och öppet för de som ville relaxa nakna. Lite av fokus hamnade på den antagna kontroversen mellan att vara kristen och naturist, eftersom jag inte är kristen undviker jag att uttala mig om det, men det var intressant att höra deras avslappnade inställning. Just att de var kristna kanske hjälpte till att sätta fokus på att det inte är nåt sexuellt med nakenhet.
Den tredje röda tråden Var en familj i norra Sverige som åkte till Gustavsbergs Naturistcamping vid Nora. Där träffade de andra naturister och vi fick höra vad de hade att säga om attityder, livsinställning och lite svar på vanliga frågeställningar kring naturism. Om jag inte minns helt fel var det ordförande i Sveriges Naturistförening som fick prata en stund om varför det är trevligt att vara naturist.
Det som kändes lite sökt och konstigt i det här inslaget var att det såg inte ut att vara allt för varmt när de stod utomhus och spelade kubb samt att det stod en klunga påklädda människor en bit bort och tittade på. Kändes inte så lockande alls.

I stort tycker jag nog att det var ett bra program, jag har dock svårt att se att det frälser så många inte redan frälsta. Har ni en stund över och får tag på det så titta gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar