Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

söndag 27 januari 2008

Perfectly normal

Rubriken gjorde sig bättre på engelska denna gång, jag hittade inte rätt ord på svenska.
Det jag funderade på denna gång är vad som gör att utseendet på en del personers kroppsdetaljer anses normalt medan ett annat, men lika funktionellt, utseende kan anses vara avvikande och i behov av åtgärd.
Som oftast drabbar utseendebedömningar kvinnor hårdare än män, även om det håller på att bli mer rättvist även här. Tyvärr är det inte rätt väg att gå tycker jag då vi inte behöver mer utseendefixering, utan mindre, både hos killar och tjejer.
I en del forum jag frekventerar hör jag ibland tjejer som oroligt frågar om utseendet på sina kön, allt ifrån rakning till synliga (ofta benämda "hängiga") inre blygdläppar.
Såvitt jag förstått och av egen erfarenhet så har det inte nån funktionell betydelse hurvida de syns utanför de yttre eller inte och med bedömning av de svar som kommer till de frågande tjejerna så finns det inte många killar som skulle backa ur när de hamnar i situation att kunna bedöma dem, tvärtom.
Det som kanske är extra märkligt är att de tjejer som hävdar att de får skav på de delarna när de har tajta jeans inte ser jeansen som orsak utan lägger skulden på den egna kroppen. Än en gång har reklamen lyckats i att skuldbelägga den egna kroppen genom att inpränta ett budskap om hur du måste se ut för att duga.
Oavsett om de får detta artificiella fysiska problem eller om de bara är oroliga över hur en framtida partner skulle reagera så är det påfallande vanligt att fråga efter eller diskutera olika kirurgiska ingrepp för att bättre passa in i mallen.
Skrämmande, oavsett om det handlar om bröst, blygdläppar eller andra kroppsdelar.
Än en gång tror jag att de som fått växa upp med en avslappnad attityd till nakenhet har en bättre uppfattning om vad som inbegrips i begreppet normalt när det kommer till den mänskliga kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar