Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 16 november 2007

Att få vara sig själv

Jag tror det kommer bli intressant att se var det här slutar...
Är jag mig själv? Bara?
Om vi börjar med att titta på ytan, eller snarare strax utanför. Mina kläder har jag ju valt själv, eller? Jag går oftast och handlar kläder tillsammans med min partner vilket påverkar mitt val av kläder. Även om jag går ensam påverkas jag av reklam, trender och vad folk runtom mig har på sig.
Så när det kommer till kläder ligger väl mitt "själv" i att jag själv bestämmer vilka trender jag skall följa och vilken reklam jag skall tro på samt vems råd jag skall lyssna på.
Kroppen då? Hur "själv" är den? Där har jag ju inte riktigt samma möjlighet till stora förändringar som med kläder. Här försöker jag mest bara påverkas av vad som anses vara hälsosamt, men även här smyger reklam och andras påverkan sig på. Är jag smal nog? Har jag nog med muskler? Jag tycker dock det känns lättare att ta beslut om vad som känns rätt för mig när det kommer till min kropp. Det kanske hänger ihop med att jag är kille också. Följer man diskussioner i forum så förstår man snart att tjejer inte har samma frihet. De tjejer som inte rakar sig under armarna anses vara ofräsha och helst skall de ta bort så mycket som möjligt mellan benen också.
Jag är för att folk skall göra som de själva vill. Jag går själv och får en brasiliansk vaxning med jämna mellanrum. Det är så jag vill ha det. På mig. Jag vet att håret finns där av en anledning men så länge jag inte har några problem så trivs jag bäst utan.
Det här betyder inte att jag tycker att det är nåt speciellt med (kropps-)hår på andra personer, det är deras och jag har inte med det att göra.
Jag skulle inte vilja påverka nån att göra varken det ena eller det andra. Är det nåt jag skall behöva fundera på? Om jag är mig själv och trivs kanske jag påverkar nån att göra samma sak fast det inte ingår i deras "själv". Ofrivilligt grupptryck. Jag hoppas att det snarare stärker andra att göra sin grej och att våga sticka ut lite om man trivs bättre så.
När vi ändå är inne på kroppen kan jag vittna om att yta ÄR viktigt i vårt samhälle. Jag tycker mig märka skillnad på bemötande före och efter min viktminskning för 10 år sedan. Sen är det väl svårt att avgöra vad som kom först, bättre bemötande eller bättre självkänsla.
Inombords då? Är jag mig själv där?
...hmm, får nog bli en egen post om det.
Kommentarer? Bara svammel?

4 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för dina tankar. Jag kan själv säga att jag ofta haft liknande funderingar och att jag nästan drunknade i dessa. Min självkänsla har inget att göra med mina beteenden (som handla snygga kläder eller göra mig fin i håret) det ligger istället i vilka övertygelser jag har om mig själv. Det tog många år för mig att fatta skillnaden på detta och jag fick mycket hjälp från en kurs i Bättre självkänsla (NLPKURSER hette de som hade den) som en kompis tipsade om. Det var först där som jag fick insikt och hjälp att se över mina värderingar och övertygelser om mig själv oavsett vad omvärlden säger och tycker. Idag kan jag stå stark och inte låta andras omdömen och åsikter styra min självkänsla.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord, det är alltid trevligt att få feedback. Speciellt när det är på ett så här gammalt inlägg. Det visar att folk hittar och läser även äldre saker.
    Skönt att du kommit överens med dig själv om vem som skall få påverka ditt liv.

    SvaraRadera
  3. Läste ett av dina gamla inlägg men måste ändå svara. Ett bra inlägg, kan instämma med det du skriver. Jag har för egen del alltid gått min egen väg utan att bli alltför påverkad av trender eller reklam. I stort sett alltid vågat gå min egen väg.
    Detta har även gällt kroppen, alltid följt det som har varit hälsosamt och vårdat den på bästa sätt och inte heller där följt några modenycker. Har dock inte avvikit på något sätt, lagom med muskler och spänst och från och till vältränad, men det har också varit enklare som kille att gå denna väg än för tjejer.
    Har från och till under åren, långt innan det blev på modet, ansat eller rakat av mina kroppshår, någon brasiliansk vaxning har jag dock aldrig vågat mig på men har heller inte haft någon åsikt om hur andra människor bör eller skall förhålla sig till kroppsbehåringen oavsett om det har gällt killar eller tjejer. Tycker också att folk skall få bestämma själva hur de vill ha det. Det är heller inget jag talar om eller vill propagera för om hur man bör eller skall sköta sin kropp, gillar inte grupptryck frivilliga eller ofrivilligt. Det som slår mig är ändå att om man ansar sin kroppsbehåring, speciellt den mellan benen och på könet, verkar det ändå som om man är avvikande på något sätt utanför naturistkretsar och nakenbad. Har sett flera på badhus och omklädningsrum/duschar som försöker dölja att de har rakat bort eller har ansat sitt kön. Det känns konstigt och felaktigt när man lever på 2000-talet, men å andra sidan kan jag bara uttala mig om hur det bland män och det är som sagt mer än en känsla jag har, jag har dock aldrig personligen råkat ut för detta eller känt av det. Har heller aldrig haft några problem med att visa att jag har ansat eller rakat bort håret mellan benen. Det är ändå ganska skumt att det som är helt naturligt hos naturister/nakenbadare inte helt verkar vara accepterat av andra. Var och en måste få bestämma över sin egen kropp utan att man skall bli stämplad, hoppas inte heller att min egen hållning påverkar andra på något sätt. Alla bör som du skriver göra sin grej utan gruppens inblandning eller hur? Hur förhåller sig andra till detta har ansar sig eller som helt enkelt struntar i det?

    SvaraRadera
  4. Vi verkar vara helt överrens. Tack för din kommentar.
    Hur skall man göra för att känna sig bekväm med hur man fixar sig, utan att behöva nojja över att man inigår i grupptrycket? Det är svårt, men jag antar att man bara får anse att det måste vara upp till varje individ att göra (eller inte göra) samma val man själv gjort.

    SvaraRadera