Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 8 mars 2007

Vad är vackert?

Vilka är det som definierar vad som är vackert? En av de första saker man får lära sig inom marknadsföring är vikten av att skapa ett behov. Enklaste sättet att få nån att känna ett behov är att skapa krav som personen inte uppfyller. Får man en normalutrustad kvinna att tro att stora bröst är ett krav för att få en bra partner (eller en partner över huvudtaget) så känner hon ett behov att förändra sin kropp eller åtmistone bilden av den. Vips kan man sälja push-up-BH, lösa inlägg eller tillomed operationer.
Hur formas våran bild av människokroppen under uppväxten? Vilka kroppar ser vi mest? Vältränade, med tuktad hårväxt (inga hårstrån nedanför ögonbrynen för kvinnor) och brunbränd slät hud. Hur många växer upp och blir precis så? Har vi inte alla ärr, födelsemärken, valkar och hängighet (eller avsaknad av nåt som "krävs") som vi efter bästa förmåga stoppar undan, pushar upp och döljer inför andra, för "Det är ju bara jag som ser såhär konstig ut".
Tänk om jag kan få låta mitt barn växa upp och se manniskokroppar i olika åldrar, former, storlekar och med olika typer av "reklaminducerade handikapp". Då kanske det blir lättare för honom att ta sin egen kropps förändring under uppväxten. Om han vet att alla tjejer inte har minst D-kupa som pekar snett uppåt och persikohy, alla killar har inte en brunbränd sexpacksmage och ett leende i samma färg som snö i strålande sol. Han kanske tillomed kan få tro att han duger oavsett hur hans skal ser ut.
Men då blir han förmodligen inte en snäll konsument så jag för nog en hopplös kamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar