Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 5 mars 2007

Nakenhet i media

Ja berörde tidigare hur "fula" människor placeras och behandlas i media. Nu har jag funderat på hur nakenhet framställs i media, hur skildras det i nyhetsflödet och vilken syn på nakenhet förmedlas.
Det finns både bra och dåliga exempel, vad jag anser vara exempel på dåligt är kvällspressens krigsrubriker så fort nån (helst känd) person visat sig utan kläder. Samtidigt som de (tidningarna) vanligtvis fördömer personens ogenerade agerande så drar de sig inte för att på mittuppslaget blåsa upp suddiga paprazzi-tagna bilder av någon som ligger och solar topless då de trodde att de kunde få vara i fred i ett par timmar.
De klassificerar all nakenhet likadant, det spelar inte nån större roll om det är en blottare som söker upp och visar sig för personer som inte alls vill det eller om det är någon kändis som rör sig naken hemma eller i en miljö där det är förväntat och accepterat med nakenhet.
Detta leder till att nakenhet kopplas till att vara nånting förbjudet, konstigt och väldigt "fel". Det är ytterst sällan som den avslappnade inställningen till sin egen och andras kroppar förmedlas när det handlar om naturism och så kallad organiserad nakenhet. Betydligt vanligare är att det avvikande och, bland naturister, icke accepterade beteendet lyfts fram. Som i denna nyhet från TT som cirkulerade för nån månad sen, tack iallafall för noteringen om att händelserna var oönskade även hos de andra nakenbadarna. Annars ett lysande exempel på en rapportering som belyser att nakenhet är det avvikande och det som skall flytta på sig.
En eloge till de som skriver resereportage som detta, eller artiklar om naturism som den Unt hade under sensommaren. Där det pratas om känslan, människosynen och livsstilen mer än vad som händer om en man skulle få stånd inför de andra.
Om man hade en väldig fantasi skulle man kunna drömma ihop en konspirationsteori om hur textil- och modeindustrin underblåser kopplingen mellan nakenhet, skam och sexualitet för att kunna sälja på oss minimala tygbitar till överpris för situationer som inte alls kräver det.
Nej, jag är inte emot kläder, jag tycker om att klä mig snyggt (hurvida jag lyckas lämnar jag till andra att avgöra) men jag kan tycka att det känns lite konstlat (och obekvämt) att klä på sig kläder bara för att nakenhet skall vara så laddat.
Men så länge tidningar och andra vill kunna sälja reportage i stil med; "Så här skall du se ut i vår" och "Större bröst på 15 minuter" så lär vi inte se några kampanjer om hur man kan bli mera nöjd med det man har samtidigt som man slipper köpa en ny baddräkt med inlägg.

Jag skall försöka hålla ögonen öppna för svenska artiklar och rapporteringer och fortsätta posta i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar