Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 21 november 2011

Landet i väster

Och den här gången är det inte USA jag menar utan vår kära syster Norge.
Där kan man nu läsa om en kvinnlig soldat som blivit tvingad att klä av sig naken för ett bad tillsammans med sina manliga medsoldater. Detta är förstås fel tycker jag, ingen skall tvingas klä av sig inför någon annan. Varken av det egna eller det andra könet. Den personliga integriteten måste värnas.
Det jag däremot funderar på är att det för mig känns väldigt konstigt att gå med på att i en krigssituation kunna bli skickad varhelst de styrande bestämmer och vara beredd att gå i döden på order medan man har sådana kval över att ta av sig kläderna och bara vara som man är. Men det kanske är läskigare än att dö? Återigen, hon har säkert sina orsaker och de skall respekteras men jag hade gjort prioriteringen annorlunda.
Med lite tur kanske det kan komma en diskussion om hur farligt nakenhet egentligen är ur det här. Men jag tvivlar...
Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

3 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg en historia, från svenska armén och för en hel del år sedan...
    Under ett soldatprov (tremilsmarsch m m) skulle ett vattendrag passeras, uniformer och utrustning roddes över medan soldaterna simmade (nakna, förstås).
    Detta var efter det att även kvinnliga personer inkommit i arméns rullor, med i den här gruppen fanns en tjej, under utbildning till befäl, vill jag minnas.
    En käck tös (förstås) inget problem för henne. Men då ingrep befälsmaffian, inkluderat regementschefen, och förbjöd kvinnligt nakenbadande. En baddräkt tillhandahölls enkom för hennes "övergång av vattendrag".

    SvaraRadera
  2. Visst är det märkligt att andra hela tiden tillåts bestämma över när ens egen kropp är skamfyllt, sexuell eller vacker/ful.
    Det borde vara upp till var och en! Att bli provocerad är ett val!

    SvaraRadera
  3. Lustigt... Att vara beredd att gå in i döden som soldat men finna obehag vid egen nakenhet. Man kan ju som sagt undra vad det beror på...

    SvaraRadera