Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 14 maj 2007

Alla sätt är bra utom de dåliga?

Nu har ett företag vågat ta steget.
Ett hudvårdsföretag har lanserat en reklamfilm med riktig nakenhet. Full frontal.
Detta kan man se antingen som ett slag för att avdramatisera nakenhet, eller som att utnyttjande av den spännig som kulturen lagt på nakehet och därmed spä på föreställningen att nakna kroppar har med sex att göra.
Nu är situationerna i filmen väldigt avsexualiserade så jag hoppas att det leder i rätt riktning.
Mina funderingar kring reklam är fortfarande varför bara "De Vackra" får vara med. Är vi verligen så fantasilösa att vi inte kan ta till oss ett budskap eller identifiera oss med budbäraren om den inte är vacker (enligt gällande norm). Jag har ju svårare att identifiera mig med en supersnygg modell än med Medelmåttan, men det kanske är bara jag...
Intressant också att så många avsaknade den normala kroppsbehåringen, nu tillhör ju jag den skaran som inte har nåt emot frisering/borttagning men jag visste inte att det var så vanligt. Nån med insikt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar