Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 29 oktober 2010

Finska fenomen!

Har just tittat på det första avsnittet av Finska Fenomen som går på SVT. Lysande! Dels för att vi här i Sverige vet väldigt lite om Finland och finländare dels för att programmet tar upp attityden till nakenhet och berättar om lite olika företeelser där nakenhet uppträder.
Jag gillar speciellt att programmet varken driver med nakenhet eller ställer sig oförstående och avvisande. Det berättar snarare hur odramatiskt det är med nakenhet och vilken icke-fråga det är.
Men om nu är en sån icke-fråga, varför görs det TV-program om det och varför skriver jag den här bloggen? Ok, för mig är det en icke-fråga så till vida att jag inte skäms för att klä av mig när situationen tillåter. Problemet är att den allmänt rådande attityden är att nakenhet bara hör hemma i sovrummet och så länge du inte är perfekt så skall du dölja din kropp. Så ok, det borde vara en icke-fråga.

2 kommentarer:

  1. Trädgårdsnaturisten15 november 2010 kl. 07:34

    Programmet om nakenmilen är riktigt bra! Det är rakt på, beskriver sakligt men ändå på ett kul sätt. Ingen exploatering av nakenheten, men heller inga fåniga amerikaniserade prydhetscensureringar med suddigheter över könsorganen. Ett sevärt program om nakenhet helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade speciellt finländaren som talade om rabladret i Malmö där det tagits upp på politisk nivå, när han sade att den sådan fråga inte har plats inom kommunalpolitiken i finland...
    och så sägs det att svenskar är frigjorda.. *bah humbug*

    SvaraRadera