Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 1 oktober 2009

Nakna svenskar och Naken om baken!

Två böcker jag vill rekommendera är:

  • Nakna Svenskar, en fotobok av Dag Öhrlund där alldagliga svenska människor fotats, först med kläder sedan utan. Till varje person hör en liten faktaruta med svar på ett antal frågor, som inkomst, favoritmat och yrke mm. En lustig detalj är att flera personer har problem med att uppge sin årsinkomst men inte att visa upp sig utan kläder. Pengar är fortfarande (2001) ett starkt tabu. Vi köpte den för många år sedan och jag kan fortfarande ta fram den och bläddra runt och fascineras av den ärlighet och öppenhet som visas. Visst några av "objekten" säger att de jobbar som modeller men det är inte perfekta och "felfria" kroppar vi ser utan såna som du och jag.

  • Naken om baken, en barnbok vi precis köpt och börjat läsa för barnen. Den tar upp hur det här med nakenhet ser ut i samhället och vad märkligt det kan vara med kläder i vissa situationer. Tillexempel jämför de med djur (kossor) och att de går runt utan kläder utan att nån bryr sig medan om man skulle klä på en kossa skulle det se jättekonstigt ut. Kläder som markörer tas också upp genom att visa att utan kläder så ser vi inte vem som är tjuv och vem som är polis, eller fotbollspelare eller brandman. Det jag kan känna emellanåt är att det kanske sätter ett onödigt fokus på just det här med nakenhet, om man nu har en avslappnad attityd i familjen så kanske det skapar funderingar istället för svar. Men det är väl också nyttigt?



Disclaimer: Ja, om ni klickar er in via länkarna och sedan köper nåt, och det händer tillräckligt ofta så tjänar jag en spottstyver. Jag lovar på allt som är mig heligt att det inte påverkade mig till att rekommendera dessa böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar