Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 21 november 2011

Landet i väster

Och den här gången är det inte USA jag menar utan vår kära syster Norge.
Där kan man nu läsa om en kvinnlig soldat som blivit tvingad att klä av sig naken för ett bad tillsammans med sina manliga medsoldater. Detta är förstås fel tycker jag, ingen skall tvingas klä av sig inför någon annan. Varken av det egna eller det andra könet. Den personliga integriteten måste värnas.
Det jag däremot funderar på är att det för mig känns väldigt konstigt att gå med på att i en krigssituation kunna bli skickad varhelst de styrande bestämmer och vara beredd att gå i döden på order medan man har sådana kval över att ta av sig kläderna och bara vara som man är. Men det kanske är läskigare än att dö? Återigen, hon har säkert sina orsaker och de skall respekteras men jag hade gjort prioriteringen annorlunda.
Med lite tur kanske det kan komma en diskussion om hur farligt nakenhet egentligen är ur det här. Men jag tvivlar...
Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

söndag 20 november 2011

fredag 11 november 2011

Ni måste läsa!

Bara så att ingen missar det som håller på att hända.
Snart har vi alla fått pedofilernas blick.

Puh

Tid är en begränsad resurs i mitt liv men jag skall inte tråka ut er med såna självklarheter. Så är det ju för alla.
Jag kan däremot berätta att de senaste baden faktiskt gått med knapp vinst. Det är ett stadigt gäng som kommer och det är avslappnat som sig bör
Vi har sett ett par nya ansikten som dessutom återkommer och hoppas på fler.
Den eviga frågan kvarstår, hur skall vi lyckas få fler nyfikna? Förslag?!

måndag 31 oktober 2011

Hur skall vi göra?

Det är lite för dåligt besöksantal för att baden skall gå runt ordentligt.
Finns det något vi kan göra eller erbjuda för att fler skall komma till baden?
Är det för dyrt? Fel tider? Fel bassäng? För lite aktiviteter?
Ses vi på söndag?

söndag 30 oktober 2011

Baddags!

Vill ni komma i och bada i Uppsala till helgen? På söndag badar vi mellan 14-16 i Hågaby strax utanför stan. Det kommer att kosta 70:- per person och det finns möjlighet att ta med eget fika att avnjuta.
Bassängen är liten men varm och barnvänlig. Det finns även bastu.
Välkomna!

torsdag 27 oktober 2011

Varför behövs det en -ism?

Lite av det här har jag funderat kring tidigare när jag pratat om varför det behövs naturistföreningar. Räcker det inte med att bara vara naken? Måste vi sätta en etikett på det?
Mycket bra skrivet om varför det behövs en rörelse för den nakna kroppen.

måndag 17 oktober 2011

Inomhushinder?

Jag vet att jag predikar för kören här men jag skulle vilja höra från någon som är sugen på att prova inomhusbad men som tvekar. Vad finns det vi skulle kunna göra för att just du skulle våga/orka/ha tid?

tisdag 11 oktober 2011

Inomhuspryd?

Jag har funderat lite på det här med inomhusbad och att jag hört från en del naturistöppna vänner att det inte känns ok att bada nakna inomhus medan utomhusbad på sommaren är helt godkänt.
Hur känner ni? Brukar ni bada ute på sommaren men inte inomhus på vintrarna? Vilken anledning har ni? Blir det för intimt eller är det nåt annat?


Kom ihåg att kolla på schemat här ute till höger så ser ni när det är bad har i uppsala i vinter. Om ni bor någon annanstans så rekommenderar jag Naturisten.se:s webbsida där det finns en agenda över höstens aktiviteter.
Ses vi i höst?

onsdag 28 september 2011

Den nakna känslan

Hur känner ni inför det här med kläder? Tycker ni att de är störande och obekväma för jämnan eller är de kanske rent utav helt ok?
Barely Melissa har skrivit om det och efterlyser kommentarer.

måndag 26 september 2011

Koreanskt spa, igen.

För er som är nyfikna på hur det kan se ut på ett Koreanskt spa kommer här en bild.
Jag minns det som lite dunklare, men det är säkert olika från ställe till ställe.

Skulle detta funka i SoFo?

Naked Tea party
Eller är det här i vegan-student-Uppsala det kan gå hem?
Hur börjar man?
Gillar deras inriktning mot kroppsacceptans i dagens konsumtionssamhälle.

torsdag 22 september 2011

Varför är det så?

Jaha, man lämnar er ensamma en stund och allt avstannar! Måste man driva på samtalet hela tiden?
Ja, jag antar det. Det är ju därför jag är här. :D
Hoppas ni inte tröttnar helt på min frånvaro, men för att ni skall få nåt att prata om tänkte jag efterlysa era tankar om varför det är så många som upplever en större acceptans av olika kroppar på nakenbadet jämfört med på textilbadet.
Seså! Kommentera på!

måndag 19 september 2011

Bloggtystnad

Ja, det har varit tyst här på bloggen ett tag nu men det blir så ibland. Tankar på annat håll och fullt upp med annat. Men det blir nog bättre så småningom.
Någon som vill skriva ett gästinlägg så länge?

Förresten är det när jag ser sånthär jag verkligen vill kunna franska. Någon som kan översätta? Det verkar som de intervjuar dem de möter? Eller?

fredag 9 september 2011

Vi är alla monster!

I alla fall om vi jämför med den bild som pumpas ut i reklamen och filmer.
Vill ni se monster så kom till nakenstranden, och känn er hemma!
Läs det här!

En förstagångsberättelse

Här är en berättelse om resan från öppen och nyfiken till att komma ut totalt som naturist.
Hur var det för er?

söndag 4 september 2011

Reflexioner från Sydkorea

När jag besökte ett Jimjilbang i Seoul var det nog inte lika omvälvande som för den här kvinnan.
Hon rapporterar i Observer Today bland annat om det hennes väninna uttrycker:
It's true that we are sexual beings, but that's not all we are. We are friends, family, communities ... I find it freeing to come to the jijibong and just be myself with a group of women.

onsdag 31 augusti 2011

Bloggtips

Jag hittade det här. Bra skrivet om vilka budskap som förs fram till våra barn.

måndag 29 augusti 2011

Vad är det vi vill?

När jag läste det här inlägget på Skepchick.se började jag avundsjukt fundera på varför vi inte har en sån rörelse som skeptiker, ateister och humanister lyckats dra igång. För även om Charmkvark beklagar skeptikerrörelsens nöd så ligger de ljusår före oss.
Tittar man på det snabbt så ser man skillnader i vad vi är ute efter. Skeptikerna vill få in det vetenskapliga resonemanget i medvetandet hos människor för att förhindra slöseri med resurser på metoder och processer som inte är bevisat verksamma, medan vi naturister bara vill bada nakna.
Eller är det verkligen så? Är det vårt enda mål?
Kan det kanske vara så att vi får den rörelse vi förtjänar? Är vi inte tillräckligt tydliga med vad vi vill mer än hoppa runt utan kläder i solen?
Hur skall vi då göra för att höras i debatten om utseendehets, kroppsideal och normer? Måste vi forma någon slags tydlig agenda som punktvis och tydligt stolpar upp vilka frågor vi tycker är viktiga och vad vi tycker i dem? Vem gör det? Inte förbundet iallafall vad jag sett.
Vi saknar en karismatisk "Sturmark" som kan och vill göra vår röst hörd, vi saknar "Skepchicks" som skriver om våra tankar och granskar oss, vi saknar en "skeptikerpodd" där vi kan prata om nyheter och debatter ur våran synvinkel.
Framförallt kanske vi saknar ett intresse hos folk att veta mer om vår livsstil och vår filosofi.
Media rapporterar gärna om oss men mest för att det blir putslustiga reportage med fyndiga rubriker och roliga fraseringar. Ingen tidning ringer oss och ber om en åsikt när det debatteras utseendefixering bland ungdomar eller om vad som skall anses vara förargelseväckande beteende.
Det sägs att det finns forskning på personer som vuxit upp inom naturistkretsar, det vore intressant att se vad, om något, de kom fram till. Om vi kunde visa på ett samband mellan naturism och bättre självbild till exempel så kanske vi skulle få lättare att bli hörda. Finns det någon mer som hört talas om dessa undersökningar?
Eller har ni andra förslag på hur vi skall bli tagna på lite mer allvar?

Boktips!

Den här boken vill jag ha att läsa med mina barn.
Alla ÄR olika, på olika sätt. Men alla är perfekta också. Det finns ingen mall!

söndag 28 augusti 2011

Nya tider!

Nu har höstens badprogram spikats och det ser ut som följer:
2/10, kl 12-14
23/10, kl 12-14
6/11, kl 14-16 OBS!
20/11, kl 12-14
11/12, kl 12-14
Samtliga bad är på Delfinens Sportcentrum i Hågaby i de västra utkanterna av Uppsala. 70:- inträde per vuxen (över 20).
Bassängen är varm och barnvänlig och det finns en bastu i varje omklädningsrum. Omklädningsrummen är könsneutrala under dessa tillfällen så familjer kan byta om tillsammans.
Den här informationen finns också i kalendern här ute till höger och den skall spridas i tidningarnas evenemangstips med mera.
Välkomna! Hoppas vi ses!

torsdag 25 augusti 2011

Hur har naturismen påverkat dig?

Kommentarerna till det här inlägget inspirerade mig att försöka intervjua er läsare genom att ställa en öppen fråga: Hur har naturismen påverkat dig? Personligen har jag fått lättare att acceptera min kropp och tar hand om den bättre. Jag kan även tillstå att jag inte längre tittar på bilder av nakna kvinnor i sexuellt syfte, det har liksom tappat spänningen och känns oftast lite krystat. Det kan ju dock ha med ålder och ökad mognad att göra också. Däremot har jag inte märkt att jag slutat "tända" på min partner, vilket jag hört en del oroa sig över.
Svara gärna i kommentarerna och berätta gärna lite om vilken nivå av social nakenhet du ägnar dig åt, ungefärlig ålder, kön, hur länge du anser dig ha varit naturist (eller vilken etikett som skulle kunna passa) och vilka skillnader du märker mellan innan och efter.

Holländsk Sauna

Jag vill minnas att jag tidigare nämnt att jag under min hollandsvistelse provade på att gå till en sauna ett par gånger. Här är en liten film som visar hur det går till och ser ut där. Behöver jag tillägga att det var där jag verkligen fick upp ögonen för det här med social nakenhet.
Filmen i fråga här visar hur det kan te sig i ögonen på en liten pojke som följer med sin mamma dit för första gången.
Vad har ni för nakenerfarenheter utanför stranden, framförallt i sociala sammanhang då?

Nakenetikett

Jag skickade en fråga till Magdalena Ribbing som sköter DN:s Stil- och hyfsblogg där hon svarar på folks frågor om stil, hyfs och stikett. Jag fick svar, här följer konversationen:
Hej Magdalena!

Alltid intressant att läsa din spalt och dina råd. Nu har jag en fråga som blir aktuell varje sommar när jag och min familj befinner oss i sommarstugan, oftast när sommarstugor tas upp här så är det gäster och deras beteende som är på tapeten. Den här frågan handlar om att vi gärna vill se vänner och bekanta på besök, men samtidigt är vi måna om att kunna känna oss avslappnade och bekväma även när vi har gäster.
Vi tar oftast emot gäster så att de kan stanna hos oss ett par dagar i sträck, då vi har en "egen" strand blir det ofta en del bad och strandaktiviteter. Kruxet är att vi är naturister och helst skippar badkläder (då de inte tillför något), detta vill vi hitta nåt bra sätt att ta upp utan att det känns påtvingande för våra gäster. När vi tar upp det får vi oftast bifall och kommentarer om att "Det är ju bara naturligt!" men ibland behåller de själva kläderna på. Det är självklart deras val och de gör som de vill men jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är ok för dem att vi klär av oss.
Skulle man som gäst hos någon på ett lätt sätt kunna opponera sig mot värdfamiljens nakenhet utan att känna sig obekväm? I de fall när gästerna skrattar lättat och gladeligen slänger av sina kläder också finns inte mycket att tveka över utan det är just de här fallen när de säger att det är ok men själva inte verkar helt övertygade. De får ha vilka argument och anledningar de vill och jag accepterar det och om någon opponerade sig skulle vi givetvis inte klä av oss. Hur skall vi agera för att garantera samtligas trivsel och bekvämlighet. Det är ju lätt att hävda att man skall ta seden dit man kommer, men eftersom det är ett för vissa känsligt ämne vill man ju inte tvinga någon.
Långt utlägg, men jag hoppas jag får fram vad jag undrar över.

Med vänlig hälsning och tack för en bra spalt

Anders

Måste ni bada exakt just när era som du beskriver, tveksamma gäster, gör det? Går det inte att separera badtiderna lite enkelt, nakenbad kl XX och baddräktsbadare kl XX.

Annars tycker jag att när du och din familj har berättat hur ni vill ha det för er egen del som naturister så är det era gästers sak om de vill delta eller bada med baddräkt. Det är ingen katastrof om några badare har baddräkt och andra är nakna, tycker jag!

vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing

Tack för ditt svar, intressant och insiktsfullt.
Jag tycker heller inte att det borde vara någon katastrof att vara blandade sällskap så vi kommer nog att fortsätta som vi gör nu. Om de inte säger ifrån när vi frågar så antar vi att det är ok.
Att inte bada samtidigt är svårt då vi och våra gäster oftast har barn som vill leka med varandra på stranden. Vi har ju dessutom bjudit ut dem för att umgås.

Tack än en gång för ett bra och seriöst svar, det är inte alltid man bemöts med respekt som naturist.

Med vänliga hälsningar

Anders

måndag 22 augusti 2011

Hemsk dokumentär

Har just börjat titta på en brittisk dokumentär som tar upp det (tydligen!) växande fenomenet att framförallt unga tjejer vill skönhetsoperera sina könsorgan. Skrämmande, speciellt när man har en egen dotter som kommer växa upp i den här världen.
Jag kan inte låta bli att tänka på att detta fenomen inte uppstått av sig själv utan är sponsrat av en blomstrande plastikindustri och reklamförs av en skrupelfri porrindustri.
Skulle det existera om vi fick växa upp i en nakentillåtande miljö där vi hela tiden fick se olika typer av kroppar och en mycket större variation än vad som finns i reklam- och porrindustrins bildflöde? I'm just sayin'...

Hur är det att vara naturist och kvinna?

Med tanke på de kommentarer som kommit in på sistone så känns den här blogposten rätt passande.
Läs den och lämna era kommentarer, gärna hos Lady Godiva själv men vi kanske kan ta en Sverige-fokuserad diskussion här?
Det jag har märkt är att mina tjejkompisar är mer intresserade, nyfikna och villiga att prova än mina grabbpolare. Nån som har några tankar om det? Är vi grabbar fegare eller har tjejer mer att vinna? Är skillnaden i frihet större för tjejer?

söndag 21 augusti 2011

Gästinlägg: Är det skillnad på nakna män och nakna kvinnor?

Här följer ett gästinlägg skrivet av "Marie" som på sistone varit en flitig kommentatör här på bloggen tillsammans med ett par andra. Kommentarstråden som föranledde inlägget hittar du här.
Berätta gärna vad ni tycker om gästinlägg i allmänhet och det specifika inlägget i synnerhet.

Kan det ha någon betydelse när man badar naken på en textilstrand men även på officiella nakenbad att ensamma kvinnor allmänt sett är mer accepterade än ensamma män?
Detta trots att det strider mot uppsatta naturistideal att acceptera alla kroppar och oavsett kön, och att acceptansen ökar på en textilstrand men så även på en officiellt nakenbad om den nakenbadande personen är kvinna eftersom en kvinna inte automatiskt skuldbeläggs som t ex potentiella "voyeurer", "vill visa upp sitt kön" eller har någon annan dold agenda medan den ensamma kvinnan uppfattas som frifull soldyrkare som bara är där för bli brunbränd och bada. Den ensamma kvinnans närvaro underlättas också av att hon kanske "ser bra ut, "har snygg figur m.m.", ”är brunbränd” och inte minst håller en mycket lågprofil, men jag hoppas att jag har helt fel. Helst skall hon också vara ensam när det gäller textilbad, medan den ensamma mannen inte gör sig besvär alls på en textilstrand, håller en mycket låg profil på nakenbadet om han inte är i sällskap med en kvinna, då ökar även acceptansen för dom. Personligen har jag upplevt det här på såväl textilbad som officiella/inofficiella nakenbad, som ensam kvinna alternativt i sällskap med en tjejkompis då går det alltid bra om man håller en låg profil, medan mina manliga kompisar säger ha upplevt det motsatta. Jag hoppas att det är fler som jag som vill propagera, både män och kvinnor, för att det är okej att sola och bada nakna även på textilbad och allmänna badplatser oavsett kön. Vi sköter oss som alla andra textilbadare. Det är synd om det är så här och det borde vara mer fritt i vårt demokratiska samhälle som skall föreställa så modernt.

tisdag 16 augusti 2011

When I'm old I shall wear nothing!

Jag var tvungen att posta det här, jag litar inte på att ni följer länkar!

By Marilyn R. Lovell
(inspired by Jenny Joseph’s poem “Warning…. When I am an Old Woman I shall Wear Purple”)

When I am an old woman I shall wear NOTHING!
I’ll carry a towel and let my wrinkles show.
And I shall spend my pension on good wine and beach towels.
And hiking sandals, and say we’ve no money for clothes.
I shall sit down in the sand when I am tired
And gobble up desserts at potlucks and press for hugs
And run my mouth at naturist gatherings
And make up for the sobriety of my youth.
I shall go without my slicker in the rain
And wear in my hair the wild flowers I’ve found
And learn Akido.

You can wear nothing at all, grow more fat
And lie in the sun all day; or the shade
Or go to all the naturist gatherings
And give your clothes to Mission instead of hoarding them.

But now we must have clothes that keep us covered
And pay our rent and not moon anyone in the street
And set a good example for the children.
We must meet friends for dinner and read the papers.

But maybe I ought to practice a little now?
So more people can understand and appreciate
And enjoy their wrinkles openly, too.

Stolen from: I-naked.info

måndag 8 augusti 2011

Det finns ingen fel kropp

Läs och sprid!
Real women
Tack till Julia Skott för länken. Om du är på twitter och inte följer @juliaskott så skyll dig själv.

Hur orkar folk...

Läs kommentarerna till den här artikeln!
Tänk att det kan reta så många så mycket. Eller är det egentligen bara ett fåtal högröstade medan de allra flesta inte bryr sig nämnvärt?
Update: Läs även kommentarerna till den här. Den som ondgör sig över naturisterna och säger att de enda som skulle ha nytta av dem är affären och macken kan ju fundera på hur det skulle låta om sagda mack och affär blev tvungna att stänga. Då blir det garanterat snyftartiklar. (Nej, jag tror inte ett par sommargästande naturistturister är det som avgör)
Sen verkar det vara väldigt många som vet precis hur naturister är och vad vi är ute efter. Tydligen är vi ute efter att provocera. Märkligt...

söndag 7 augusti 2011

Det sjuka har blivit norm.

Jag skall försöka att inte bli sarkastisk över den ironi och dubbelmoral som ligger i att Aftonbladet publicerar den här texten. Men det är väl nånting i stil med att Vatikanen skulle yttra sig om hur fel det är av de muslimska samfunden att fördöma homosexuella. Så, nu var det sagt. Till ämnet!
Det är en ypperlig text om hur vi skall indoktrineras till tron att våra kroppar inte duger, oavsett hur vi ser ut. Har du en kropp som avviker från den stipulerade normen saknar du kontroll och har du inte kontroll är du inkompetent, punkt.
En av anledningarna till att vi låter våra barn bada på nakenbadet framför det textila badet är den variation av kroppar som finns. Många som inte känner sig accepterade på det "vanliga" badet föredrar tydligen, och klarar av, att klä av sig helt inför främlingar på nakenbadet. Detta ligger förmodligen bakom det talesätt jag hört som säger: "Det är knappast de du vill se nakna som är på nakenbadet.". Vi kanske är lite fulare, men hellre det än att gå på myten om den perfekt trimmade kroppen som ideal. Ingen har den perfekta kroppen, men alla har en perfekt kropp.
Hellre variation än norm!

Paradoxen inom naturismen

Läste just det här inlägget om paradoxen i att vi naturister vill leva i total öppenhet men just det gör att vi känner oss tvungna att avskärma oss än mer från de textila.

lördag 6 augusti 2011

Vilken är min läsargrupp?

Jag har fördomsfullt nog trott att jag till största del har män som läsare men med tanke på kommentarerna på min förra (och ännu pågående) undersökning så blev jag lite nyfiken på om jag kanske har fel. Jag älskar att ha fel och bli motbevisad!

fredag 29 juli 2011

Hur skulle du göra?

Föreställ dig att du är ensam på en strand eller liknande. Det finns ingen som kan se dig och du vet att ingen kommer komma dit och överraska dig.
Badar du då med eller utan badkläder?


fredag 22 juli 2011

Men nu!?

Ok, vi har tydligen fått en stilpolis, på riktigt, i det här landet. Eller är det en moralpolis liknande den i religiöst fundamentalistiska stater?
Har vi eller har vi inte en frihet att klä sig som man vill på allmänna badplatser? Om man ofredar någon så måste väl det ändå bero på hur man uppträder, inte på hur man är klädd (eller inte).
Om det här fallet handlade om mannens beteende, skriv det då! Hävda inte att det hade med hans klädsel att göra, för senaste gången jag kollade var detta ett fritt land.

söndag 17 juli 2011

Baddräktsfria dagen

Förlåt men jag har helt missat att pusha baddräktsfria dagen 17/7 på er. Den var alltså idag. Ni har säkert hört om den från andra håll hoppas jag.
Frågan är bara:

torsdag 14 juli 2011

Radiotips

Ligga med P3:s Matilda gör ett ypperligt reportage från Solhejdan om vad naturism innebär och vad som är fördomar.
Lyssna! Kommentera! Och sprid!


tisdag 12 juli 2011

Hur länge?

Hur länge har du varit naken i ett streck?

måndag 11 juli 2011

Så bra att jag nästan grät

En mycket bra artikel skriven av en kvinna som verkligen led av sin kroppsuppfattning. Efter att ha provat på en dag på ett naken-spa vände hennes liv.
Läs!

fredag 8 juli 2011

Resultatet!

Jag har inte lyssnat än men här ligger resultatet av intervjun häromdagen. Hoppas jag får möjlighet att lyssna snart.

torsdag 7 juli 2011

Dagens tips

...och inte bara dagens. Gå in varje dag! Följ!
Body Palace
Väldigt bra blogg som utmanar och visar hur vanliga kroppar ser ut. Just nu beskriver folk saker de gillar med sina kroppar.
Keep it up bro'!

Intervjuad, igen...

Ja, jag har efter lite twittrande blivit uppringd och intervjuad av Julia på Ligga med P3 om det här med swingers (eller snarare wanna-be's) som utnyttjar våra stränder som sina lekplatser och därmed ser till att folk fortsätter att blanda ihop naturism med orgier.
Som vanligt när jag fått en massa frågor om naturism så ältar jag i efterhand hur jag skulle ha uttryckt mig och saker jag skulle sagt. Men det blir säkert bra, jag litar på klippningen.
Det som är viktigt tycker jag är att det inte blir en fejd mellan naturister och, säg, swingers-communityt. Det är inte det jag är ute efter. Jag vill bara att folk skall få en rättvis bild av oss. Om det enda som syns i nyheterna är att "Naturister har sex på stranden" så är det inte till gagn för nån annan än möjligen tidningsförläggaren. Folk som söker sex och går till en naturiststrand blir nog grymt besvikna.
Jag återkommer när inslaget publicerats.

måndag 4 juli 2011

Hur berättar du om din naturism?

Säger du att du/ni varit och badat i helgen vid fikabordet eller specificerar du att du/ni varit och nakenbadat?
Om ni inte berättar, vilken är er anledning? Om ni berättar, vilken är er anledning och vad har ni fått för reaktioner? Berätta här!
Här är ett inlägg från Bare Oaks som tar upp samma sak. Vill ni ha en annan mug än den de föreslår så finns det i Naturistens butik.

fredag 1 juli 2011

Vad är värst?

Nu så här på semesterns första dygn fick jag en tanke om det här med att vara naken.
Jag satt nere på stranden med barnen idag, naken som vanligt, och tanken slog mig att mina grannar ute på ön förmodligen såg att jag var naken. Eftersom det är en bit emellan så tror jag knappast att de ser några detaljer, alls. Möjligen kan de båtar som passerar ana nånting men det är också tveksamt, dock lär det inte vara nåt tvivel alls om min nakenhet.
Om du har betänkligheter inför att bada naken, är det då att någon skall se din nakna kropp? Eller är det att de skall se att du är naken?
Det vill säga; tycker du att det är jobbigt om nån ser dina "privata delar" eller är det jobbigare att nån ser att du inte har nåt problem med att visa dig naken?
Jag bryr mig ju som bekant inte om varken det ena eller det andra.

onsdag 29 juni 2011

Jo, det blev ett bad igår

Ågesta, lagom mycket folk. Luftigt, skön temperatur och allmänt avslappnat.
Tänk om man skulle kunna få med sig ett helt gäng och hänga där på picknick nångång.
Premiärdopp blev det iallafall.

tisdag 28 juni 2011

Baddags!?

Ågesta! I kväll eller imorgon kväll? Vad säger ni? Nån mer som är sugen?
...lutar åt idag för min del

onsdag 22 juni 2011

Äntligen!

En nyhet som annonserats ut på Fjällnoras Facebooksida är att det kommer gå en bussanslutning från 809:ans hållplats på Almungevägen ut till Fjällnora. Den kommer inte att kosta nåt extra utan ingår i biljettpriset på 809:an.
Extrabussen kommer att gå 27 juni-21 augusti alla dagar.
Välkomna ut!

onsdag 15 juni 2011

Språkrör?

Hur blir vi av med stämpeln av att vara udda, konstiga och till och med perversa? Jo, genom att fler av oss pratar om vår naturism och visar att vi är helt vanliga i övrigt och att vi inte är någon sekt. Tänk om någon känd folkkär persson kunde berätta, lite på sidan om i nån intervju, att de brukar åka till nakenstranden och bada. Jag tror det skulle lyfta mycket av tabut och ta bort mycket fördomar.
Vem skulle du helst se som en representant?

Förresten kan jag redovisa resultatet av förra undersökningen där 32 svar kom in. 29 st verkar vara etablerade naturister som regelbundet badar nakna. En vill prova för första gången. Jag skulle jättegärna höra mer från dig, hur, var och hur det gick.
Två personer påstår att de har provat förut men inte tänker göra det igen, här blir jag också nyfiken. Vad var det som hände? Varför inte igen?

torsdag 9 juni 2011

Podcast, igen...

Jag kan inte släppa idén om en naturist-podcast.
Just nu börjar det ploppa upp podcasts i en aldrig tidigare sedd takt. Är det dags för oss också?
Hur skulle upplägget vara? Jag funderar på att kanske ha ett samtal mellan två (eller kanske tre) personer i till exempel bastun ute i Fjällnora. Klippa ner det till mellan en halv och en timme för att sen lägga upp det som en pod. En gång i månaden kanske?
Nakna samtal i en bastu brukar bli väldigt personliga och i mitt tycke mer intressanta.
Vilka skulle ni vilja höra? Skulle du själv vilja ställa upp? Ämnesförslag?

tisdag 7 juni 2011

Jag sitter och gapar som en fågelholk!

Jag trodde aldrig att jag skulle få läsa det här på just den sajt där det stod...
Men jag borde veta bättre än att bli förvånad, det har jag försökt sluta med länge.
Bra skrivet Bella, hoppas du kan hjälpa till att föra ut det till alla tjejer som läser dig. Man måste inte vara perfekt! Man får ta det onda med det goda, och kan man värdera det goda mer än det onda så är mycket vunnet.
(länken snodde jag från Body Palace)

AVIS

Jag önskar jag hade fått segla och bada naken i en vik.
Fast jag skall inte klaga! Jag hade chansen att nakenbada i helgen men Östersjön kom inte riktigt upp till min lägstatemperatur.
Skönt bara att fler vågar berätta att de nakenbadar! Bra Lina!

torsdag 26 maj 2011

Dagens sanning

Imorse på väg till jobbet var jag tvungen att ta ett omtag och fota följande.


Ja, där ser ni ju mig också om ni tittar noga.
Men det sköna är att se progressiva röster tala för detta och få en bekräftelse på att jag inte är ensam med mina tankar.
Jag förutsätter att alla inser att det inte var meningen att det skulle se ut som att det står "vaken", sova och bada låter som en dålig kombo i alla lägen.

onsdag 18 maj 2011

Det kom ett svar!

Jag skickade ju ett brev till Christer i P3:s Funkispanel och det kom ett svar.
30 minuter in i detta klipp kommer min fråga med. Och det verkar som min misstanke bekräftades. Iallafall var det så jag har tänkt i mina funderingar kring det här, om man inte ser så lägger man mindre vikt vid ytan.
Gillar att hon ställer frågan tillbaka till oss seende om varför det skall vara så stor grej. Lite konstigt med att hon försvarar badklädesbärandet med att "Det är ju så man gör. Det är ju normen." Måste man följa normen?
Någon som har några reflektioner?

Angående undersökningen...

Jag (och förmodligen många av er) vill ju gärna läsa en kommentar till svaren på undersökningen. Speciellt från er som inte svarade som majoriteten gjort hittills.

måndag 16 maj 2011

Select *

Jag brukar ju inte lägga in bilder så väldigt ofta men den här kan jag inte låta bli. Den sätter ett nerdigt finger på det jag vill säga här. Och gör det på ett väldigt roligt sätt också.

EDIT: Det gick inte att ha den sådär, ni får klicka er dit här nedanför.
SQL för att hitta yta!

Hand upp alla som förstår! (Det vill säga: kommentera!)

måndag 9 maj 2011

Är det inte dags för en undersökning?!

Tänker du bada naken i sommar? Blir det första gången i så fall?
Svara ute till höger!

Behöver vi naturister?

Vad är en naturist? Är det en etikett på en grupp männiiskor med ett gemensamt beteende som särskiljer dem från icke-naturister eller är det en medlem i en viss typ av förening?
För mig är det en person som inte ser något behov av att använda badkläder då det går lika bra utan. Sen är det oviktigt för mig hurvida personen är med i en förening eller annan.
Jag kom att tänka på detta idag när jag hörde en inslag på radion där de pratade om hur medlemsantalen för de olika politiska partierna rasat på sistone. Jag ser det inte som nåt konstigt eller något att bli skrämd av. Det är ju inte så att folk kommer sluta rösta bara för att de inte är medlemmar i ett parti, på samma sätt som folk förmodligen inte kommer sluta bada nakna bara för att de inte är med i en naturistförening.
Det som skiljer sig mellan partiföreningarna och intresseföreningar/fritidsföreningar är att alla har rätt att få sin politiska röst räknad var fjärde år oavsett föreningstillhörighet. Medan de frågor som drivs av en ickepolitisk förening bara har sitt medlemsantal att lägga i vågskålen.
Om en kommun eller markägare vill avveckla eller hindra skapandet av en offentlig nakenstrand så ger det mer tyngd om en stark förening yttrar sig i frågan. Det kan blir svårt att samla röster för en nakenstrand om frågan väcks under vinterhalvåret och det inte finns någon organiserad förening. Är det på sommaren går det ju att dela ut flygblad bland de besökande och kanske få till en stödrörelse, men på vintern...
Därför är jag med i den lokala naturistföreningen. Men jag förstår samtidigt de som inte känner ett behov av föreningen och som kanske tycker att det kostar för mycket. Nu är ju medlemsskapet gratis i den ena lokalföreningen men det kanske känns jobbigt att sätta på pränt att man inte tycker badkläder är logiska.
Hur gör ni?

torsdag 5 maj 2011

Jag skickade ett brev...

Nu återstår att se hurvida det blir utvalt till torsdagens frågestund hos Christer i P3. Torsdag den 12/5 skall det vara dags i så fall.
Här följer mitt brev, ni som följt mig kanske minns att jag funderat över detta tidigare också. Hittills har jag inte hittat nåt svar.

Hej på er!

Jag minns inte om jag har ställt den här frågan till er förut, jag vetiallafall att jag funderat på den väldigt länge.
Bakgrunden är att jag är naturist av skäl som handlar om kroppsuppfattning och självkänsla. Jag är intresserad av vår ytas påverkan på hur vi uppfattar varandra. Min uppfattning är att när vi skalar av oss ytan, dvs. kläderna, och står nakna inför varandra blir vi endast människor, på samma nivå och med samma förutsättningar.
Min första fundering gäller om hur synskadade tänker om detta med yta. Lägger man mer vikt vid röst och doft till exempel? Man kan ju inte se om en person har kostym eller mjukisbrallor. Kan det kännas skönt att inte behöva bry sig om de förutfattade meningar som poppar upp i huvudet så fort man ser hur någon ser ut?
En annan fundering är hur synskadade (framförallt helt blinda) ser på den nakna kroppen. Är den lika tabu som i seende sällskap? Om man är ett sällskap synskadade som bestämmer sig för att bada, byter man om till badkläder då? Turas man om tjejer och killar i bastun om det bara finns en eller struntar man bara i det?
Jag vet att alla är individer och allt det där men generellt, till exempel på läger för synskadade där det finns strand och bastu.

Jättebra initiativ, jag tror vi är många som lever i ovisshet och det kan vara svårt att föreställa sig hur livet formas av en funktionsnedsättning.

/Anders
livsnaturist.blogspot.com

onsdag 4 maj 2011

Om du har en iPhone

Och vill ha en bra app för att hitta naturiststränder nära dig, oavsett var du är så är dettaappen för dig. Den ger dig möjlighet att lägga till stränder (endast när du är där), betygsätta och få tips på stränder i din närhet.
Vem blir först att lägga till Fjällnora?

Vem äger den nakna (kvinnliga) kroppen?

I min värld är det personen själv. Vill en kvinna gå i burka så gör hon det, vill hon gå naken så gör hon det.
I det här inslaget från söndagens Godmorgon Världen i P1 berättas om hur upprörda vissa personer (män?) blev när Nigella Lawson badade iförd en burkini. Samma män skulle förmodligen ha fått ett annat utbrott om hon badat naken eller endast i bikiniunderdel. Allt som avviker från den sedesamma (?) bikinin, eller om du är lite tjockare; baddräkten, är suspekt och skall fördömas som fel.
Om en framgångsrik och fri kvinna på det här sättet visar att hon gör som hon själv vill, hur skall det då sluta?!

Städdags!

Eftersom jag själv inte kommer kunna delta i årets strandstädning ute i Fjällnora vill jag passa på att upplysa er alla om att det är ett ypperligt tillfälle att ta en titt på nakenbadet och träffa naturister som förmodligen kommer vara påklädda.
Passa även på att hjälpa oss städa av stranden och området runtomkring. Det är bland annat tack vare detta som vi får möjlighet att ha den här stranden.

Tid: 13:00 på lördag den 7/5 2011
Plats: Nakenbadet i Fjällnora.

Det brukar finnas korv att grilla och fika att fika.
Välkomna!



torsdag 28 april 2011

Vad gör vi med våra barn?

Vilka referensramar ger vi dem och vad lär vi dem vara rätt och fel?
Den här artikeln från Storbritannien beskriver en mors oro över vilket synsätt som indoktrineras i våra barn. Den nakna, ickesexuella och i detta fall outvecklade kroppen får inte bli sedd offentligt medan reklamen och media i övrigt får använda hårt sexualiserade och retucherade kroppar överallt.
Är det det som är grejen? Vi får inte vara ickesexuella? Småflickor skall ha bikinitoppar som hjälper till att lyfta och klämma ihop det de ännu inte ens har?
Jag har inte nåt emot sex, men räcker den mänskliga sexualiteten som den är? Där vi själva väljer när och hur vi vill vara sexiga och när vi bara vill vara nakna eller något helt annat.
Hur gör ni andra föräldrar med era barn? Hur tänker ni?

onsdag 27 april 2011

Onödiga saker

Undrar om de räknade med alla badkläder? Det är väl onödigt om något?!

Förresten, vilket väder i helgen! Var det nån mer som passade på att ha nakenpremiär? Var, när, hur?

torsdag 14 april 2011

En -ism bland andra?

Tankesmedjan i P3 sände häromdagen följande inslag som en del i deras serie om olika -ismer.
Jag tyckte det var rätt roligt. Vad tycker ni?

måndag 11 april 2011

Vad som helst som kan stärka självkänslan.

Om det så är musikutövande, dans, sport eller nakenbad så är det värdefullt. Kanske ligger det i den sociala aspekten? Människor som gör något tillsammans, i en atmosfär där tävlingsmomentet är frånvarande eller iallafall nedtonat. Det viktiga är att ha roligt och att upptäcka sin kropp och dess möjligheter.

onsdag 6 april 2011

...och när jag ändå är i farten

Vill jag tipsa om den här bloggen. Den har potential och jag hoppas den lever upp till förhoppningarna.
Lycka till Nakne Kocken!

Berättigad undran

Klumpesnusk undrade i ett blogginlägg härförleden över varför naturister är så noga med att ta avstånd från sex i alla dess former och jag kan förstå hans undran. Samtidigt finns det för mig en förklaring. Jag som naturist, om vi nu skall hålla på med etiketter, är lite trött på att ta diskussionen om sex när jag kanske vill prata om gemensam nakenhet och kroppsuppfattning. Kan man fördröja själva sexpratet så pass länge att man hinner berätta om allt annat först är mycket vunnet känner jag. Jag håller med Klumpe och tycker också att det vore trevligt om samhället kunde vara mer avslappnat kring sex och många naturister, eller kroppsanarkister kanske vi skall kalla oss, har en okomplicerad syn på de sexuella sidorna av livet men det var inte det som ledde oss in på nakenbanan. Det kom snarare som ett resultat av avdramatiseringen av kroppen. Eftersom den som provar på naken gemenskap ganska snart inser att sex inte automatiskt har med kroppslig nakenhet att göra blir det tydligt att sex alltid är närvarande (eller frånvarande) oavsett om vi har kläder eller inte och då blir det även lättare att inese att det inte är farligt med sex, det har ju gått bra hittills, med eller utan kläder. Sen när det kommer till själva utövandet av sexualla aktiviteter så får man ju se till att anpassa sig till de övriga närvarande, de flesta klarar av att bedöma vad som är ok för de andra. Om alla verkar vara ok med det finns väl inget att invända men det normala på stranden till exempel är ju att ägna sig åt vanliga offentliga strandsysslor. Och jag tror mig förstå att Klumpe håller med?
De som inte är tillräckligt öppna redan kan ha problem att ta till sig de tankarna direkt från början, det är ofta ett tillräckligt stort steg att bara visa sig naken eller se andra nakna. Nu kanske det låter som att jag tycker vi skall mörka och måla upp en bild av att vi är asexuella asketer som lever klosterliv rakt igenom men det är inte det. Jag har bara uppfattningen att många nyfikna nakenbadare skräms bort om de får för sig att det förekommer frivolt sex i kretsarna kring naturister. Om vi inte är tydliga med att vanlig hyfs och respekt gäller hos oss också blir våra områden lätt en sockerbit för folk som tror att det är fritt fram. Jag skulle inte ha nåt emot att det fanns skyltade områden för de som vill ägna sig åt "dogging", swinging eller dylikt. Allt för ofta vädrar en del (ensamma män) sina erfarenheter (fantasier?) om hur de visat upp sig/onanerat/haft sex/tittat på andra som haft sex osv på någon nakenstrand och vill få det till att låta som det är ett helt ok beteende där. Det tror jag är den största anledningen till att jag iallafall oftast tar avstånd från det sexuella när det kommer till naturism och nakenbad, det får folk sköta efter eget huvud och helst med hänsyn till andra.
Det är skillnad på vad man är och vad man gör, jag är en människa och jag är en sexuell varelse, det kan jag inte göra så mycket åt medan det jag gör däremot står under min egen vilja och därmed kan jag visa respekt mot andra som inte delar mina åsikter. Hur fel jag än tycker att de har. Sen om de däremot inte visar mig samma respekt så får vi väl ta det därifrån...
Sen är det ju ett val att bli provocerad av vad andra gör, nakenbad, offentligt sex eller koranbränning.

onsdag 23 mars 2011

Den tyska ådran

Ja, det berättas ju ofta om naturismens uppkomst i det vilhelminska Tyskland, som en protest mot den naturfrämmande, moderna livsstilen.
Det som inte berättas så ofta är hur rörelsen agerade i och under de mörka åren kring andra världskriget. På DN:s nätupplaga går det att läsa en kort redogörelse för hur olika intressen "kapade" naturiströrelsen. Eller lät den sig kapas allt för lättvindigt?

tisdag 15 mars 2011

Påminnelse

Om ni tycker det är dålig fart på bloggandet här så glöm för all del inte att ta en titt på flödet här till höger. Där hamnar länkar till saker jag läst och som jag rekommenderar, det är oftast saker jag instämmer med men ibland kan det också vara saker jag bara vill visa för de är så galna och fel i mina ögon, men då är det ganska uppenbart, iallafall om ni brukar läsa mina egna inlägg.
Så haka gärna på RSS-flödet så missar ni inte några av guldkornen jag vaskar fram.

Annars då?

onsdag 9 mars 2011

Jahapp, dags att agera då?

Verkar som de av er som tyckt till förespråkar att jag skall ställa upp som modell... Jo, jag har pratat med verkliga personer i min omgivning också.
Fotografen söker dock fortfarande fler deltagare, framförallt kvinnor.
Professionell fotograf söker personer till en kommande fotoutställning om kroppar. Jag letar efter personer i olika åldrar, som kan tänka sig att fotograferas nakna. Alla kroppar är välkomna!

Fotograferingen äger rum valfri helg mellan mars och maj i Uppsala eller Stockholm. Kontakta mig för mer information via min hemsida: www.martinaholmberg.com.

onsdag 2 mars 2011

Löpa linan?

Ja, jag har ju tidigare pratat om att det vore ok för mig att ställa upp i konstprojekt som verkar seriösa och som har rätt inställning till den nakna kroppen.
Nu har jag fått en inbjudan att vara modell åt en fotograf som vill göra en utställning med foton på nakna kroppar. Frågan är bara, vågar jag?
Ska jag, ska jag inte? Rösta här bredvid --->

måndag 28 februari 2011

En bild säger mer än tusen ord

Det är inte ofta jag lagt in bilder här men den här kunde jag inte låta bli.

torsdag 3 februari 2011

Naturismen och Pornografin

Har precis lyssnat på ännu ett avsnitt av The Naturist Living Show. Den här gången pratade Stephane om den moderna pornografin och hur den påverkar samhället. Han intervjuar Dr Gail Dines som skrivit boken Pornland; How porn has hijacked our sexuality.
Intervjun startar en bit in i programmet, innan dess pratar Stephane om sina egna erfarenheter av pornografi och hur den har ändrats genom åren. Från ganska milda, men fortfarande objektifierande bilder på poserande kvinnor i Playboy till dagens fetish-inriktade porr som finns åtkomlig för i stort sett vem som helst på internet. Även om hans funderingar i början är givande så är intervjun den mest intressanta delen i programmet.
Dr Dines levererar fakta från undersökningar, som att medelåldern för när pojkar kommer i kontakt med porr är 11 år, och observationer från personer som jobbar med ungdomar. En kvinna som jobbade med att undersöka offer för sexuella övergrepp berättade att inte nån av de flickor hon träffat på var orakad. Inte en enda!
Hon berättar även vidare om hur porrindustrin idag har problem att hitta på nya inriktningar och komma på nya idéer, den allmänna uppfattningen verkar vara att det är porr där aktörerna (de kvinnliga) skall likna barn så mycket som möjligt som är grejen. Lobbygrupper har jobbat för att ändra lagar som förbjudit bilder och filmer där skådisarna ser ut att vara underåriga. När de lyckats har marknaden träffats av en flodvåg med porr som skall se ut att involvera 12-åringar.
Om det bara gällde att stilla ett sovande behov hos vanliga personer att få se sina fantasier på bild så vore det väl lättare att inte bli illamående, men det som undersökningar tydligen visar är att de som konsumerar porr blir avtrubbade och söker mer och mer extrema skildringar. Män som initialt inte hade en tanke på våldtäktssex blir steg för steg mer tillvänjda med idén och behöver se hårdare och hårdare tag, rätt vad det är sitter de och runkar till filmer med kvinnor som blir brutalt penetrerade i alla kroppsöppningar. Och inte ens det vore väl så farligt, om man bortser från den hemska verklighet dessa kvinnor lever i, men Dr Dines berättar att fler och fler män komer till terapeuter och psykologer för att få hjälp med sina problem att ha sex med sin partner, de har tappat förmågan att tända på det vanliga sexet i en relation. För att överhuvudtaget kunna få en erektion måste de fokusera på bilder från sin favoritporr, detta påverkar förstås deras partners också som lär märka det och i många fall försöka anpassa sig för att duga.
Alltihop blir en intrikat väv av objektifiering, som talar om för kvinnor att de skall göra allt för att behaga män, och män som får sin bild av sex förstörd och därmed kräver mer av sina offervilliga (?) kvinnor.
En sak som är viktig att tillägga här är att det inte automatiskt är fel på en fetish bara för att den sticker ut från normen, men det är uppenbarligen inte alla som kan välja sin inriktning eller nivå på ett hälsosamt sätt. Tycker båda om BDSM? Kör på det! Gillar ni fötter? Kul! Men det är väl det som är grejen med fetisher? De skall sticka ut från normen. Normalisera inte det spännande!
I mina ögon hade inte detta nödvändigtvis så mycket med naturism att göra, även om Stephane tar upp olika kopplingar i sina frågor, dock är det ett så intressant och aktuellt ämne att jag rekommenderar alla att lyssna, naturist eller inte. Speciellt om du är förälder och vill vara lite förberedd att ta diskussionen med barnen när den kommer.

onsdag 2 februari 2011

Stjärnhimmel

Så har det hänt igen, vi har bastat. Ett blandat sällskap som i olika grad känner varandra sen tidigare. Varje gång det händer så slås jag av tanken att det blir en väldigt avslappnad och accepterande stämning. Är det den gemensamma frånvaron av kläder som gör det eller är det personer av en viss typ som vågar bryta tabut mot att vara naken inför andra? Eller så är det bara så att jag har väldigt trevliga vänner.
När mörkret hade lagt sig runt bastun och över isen så återupptäckte jag en känsla jag upplevt tidigare. Den att stå helt naken och titta upp i en svart stjärnhimmel. Jag brukar göra det när tillfälle ges, ofta ute vid sommarstugan där jag brukar gå ut på altanen efter att jag duschat. Där blir jag stående och lyssnar på tystnaden samtidigt som jag ser hela himlavalvet ovanför mig. Den här gången dryftade jag det hela med mitt sällskap och vi var nog överens om att det är en väldigt speciell känsla att stå naken inför naturen på det sättet. Känslan av att det finns inget mellan mig och hela universum. Här kanske jag skall tillägga att jag varken går igång på kristaller, valsång, aurahealing eller dylikt, tvärtom. Här är det en känsla jag pratar om, inte nån kosmisk energi som får flöda ostört tack vare avsaknad av textilier. Det är lilla, lilla jag som organism, som är synlig för hela stora universum. Det är också känslan av att det är så här vi är utvecklade, det är den här himlen som tittat ner på alla våra föregångare som nakna vandrat på savannen när vi formades till det vi är idag.
För mig finns det även en annan känsla som kanske är samma. Det är den som uppstår när man står och pratar med någon och efter att tag, eller långt efteråt inser att båda var helt nakna. Det skapar ett väldigt speciellt band tycker jag, särskilt om mötet sker över könsgränserna. Där är vi så präglade att känna lust, skam eller både-och så när mötet inträffar och ingen av känslorna infinner sig inser man hur mycket mer människa än kön vi alla är. Efter att jag delat denna känsla med någon så känner jag att vi står varann lite närmare, som vänner. Sexuell attraktion hänger inte på hurvida vi ser den andra personen naken, utan sker på ett helt annat plan.
Det är iallafall vad jag tror. Eller så tänker jag bara lite för mycket på de här sakerna.

lördag 22 januari 2011

Nya produkter, och fri frakt


I butiken finns lite nya produkter med koppling till Naturistföreningen Nakenkultur i Uppsala.
Två tröjmodeller, en väska och en mugg. Tyvärr har jag inte fått till trycket i en sån variant som går att trycka på allt men det kommer säkerligen mera.

Äntligen?

Efter Veckorevyns försök att avdramatisera den normala kroppen så har många bloggare tagit upp behovet av att vi visar fler kroppar som motvikt till reklamens (och vissa veckotidningars) ensidiga ideal.
Här kommer ett par axplock från bloggosfären:

Det är bara att läsa och klicka vidare.
Min förhoppning med det här är framförallt att kroppsskräcken i samhället kanske minskar om det här får fart. Kroppsskräcken här avser skräcken inför kroppar som inte är skavankfria, vältränade, ärrfria och idealanpassade. Kanske fler skulle må bra av att prova på naturism och nakenbad.

För er som känner för att prova på känslan att befinna sig på en helt jämn nivå med andra människor och se att alla har sina skavaner så finns chansen på söndag kl 14 på Delfinens Sportcenter i Hågaby i utkanten av Uppsala. Varm rehabbassäng anpassad för babysim, bastu finns också för de som så önskar. Ta gärna med fika.

torsdag 6 januari 2011

Nyårsfest

Traditionsenligt hade föreningen en trettondagsfest med knytkalas.
Även denna gång fick vi med oss lite vänner, alltid roligt. Speciellt roligt att det var ett återbesök, inomhusbad brukar ju inte vara det enklaste sättet att prova på nakenbad. Det kan lätt kännas lite onaturligt om man inte är van, speciellt om det skall ätas och "umgås".
Tre timmar bad kan dock bli lite i mesta laget för barn och vi blev tvungna att avbryta lite i förväg.

För övrigt fick jag svar på min fråga hos Julia Skott.
Jag tror hennes svar är rätt talande, vi är många som har svårt att acceptera ettiketter på oss själva medan vi kan instämma i värderingar och tankesätt hos en viss grupp. Och även det där att "hänga på en nakenstrand" känns som en vanligare inställning än att säga "jag är naturist och jag vill vara med i INF". Man gör det som faller sig enklast och mest naturligt. Råkar man hamna på en nakenstrand så är det helt ok, medan att åka långt för att aktivt söka sig till en nakenstrand inte blir ett alternativ.

söndag 2 januari 2011

Gamla bekanta, nya erfarenheter

Vid en gemensam bastukväll häromdagen fick jag äran att övervara ett flertal premiärer. Folk badade isvak för första gången. Några träffades för första gången. Och inte minst, för ett par stycken var det nakenpremiär i blandat sällskap.
Det var en glad överraskning för mig, det var inte nåt jag hade väntat mig och det skedde så avslappnat och näst intill obemärkt att det blev bara naturligt. Jag kände mig därmed inte "skyldig" till någon slags mental press eller påtryckning, vilket jag tror jag pratat om tidigare.
Under kvällen fick jag ett par frågor om min naturism och hur och varför jag började. Som vanligt hade jag inte några klockrena svar. Tänk att det skall vara så svårt...
Det lät dock på de andra som att de inte längre var lika avogt inställda till det hela.
Vi får väl se om de hakar på i sommar.
Hur svarar ni andra när folk frågar om hur och varför?