Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 22 augusti 2011

Hur är det att vara naturist och kvinna?

Med tanke på de kommentarer som kommit in på sistone så känns den här blogposten rätt passande.
Läs den och lämna era kommentarer, gärna hos Lady Godiva själv men vi kanske kan ta en Sverige-fokuserad diskussion här?
Det jag har märkt är att mina tjejkompisar är mer intresserade, nyfikna och villiga att prova än mina grabbpolare. Nån som har några tankar om det? Är vi grabbar fegare eller har tjejer mer att vinna? Är skillnaden i frihet större för tjejer?

17 kommentarer:

  1. Det kan nog vara så att kvinnor är mer intresserade, nyfikna och att fler kvinnnor kan tänka sig att prova på naturism än män. Har bara möt glada miner och ett stort intresse när jag har talat med mina vänninor om naturism medan mina maliga vänner blir rodnar och gärna vill byta samtalsämne om de inte försöker skämta bort det hela. Jag tror också som kvinna att riktig naturism också ger oss en större frihet än den män upplever men det är bara mina tankar

    SvaraRadera
  2. Ja, det är lite min uppfattning också.
    Är det nåt du kanske vill gästblogga om?

    SvaraRadera
  3. Har samma erfarenhet, män blir helt förlägna och byter snabbt ämne, med några få undantag, medan kvinnor vill höra mer, kanske prova på det

    SvaraRadera
  4. Har ni, eller nån annan här, några tankar om varför det är såhär? Är det för att män är rädda för den avsexualiserade nakenheten. Den nakenhet som inte innebär att man kör helikoptern på grabbfesten och alla garvar?
    Jag bara spånar.

    SvaraRadera
  5. Nej tror inte de är rädda för någon avsexualisering. Tror snarare att män känner sig mer trygga i sin manlighet i en grupp med andra män. Det är då de vågar köra helikoptern och kan garva åt samma skämt medan de känner sig utelämnade osäkra i en främmande miljö när de har reducerats till att bara vara enskild individ och att då vara naken med andra, både män och kvinnor, utan att tillhöra samma "lag" kan nog kännas skrämmande, men det är bara en hypotes.

    SvaraRadera
  6. Intressant... ja, kanske. Jag börjar fundera på att kanske intervjua lite personer om det. Både män och kvinnor.
    Gå gärna in och kommentera bloggen som är länkad i inlägget, hon har fortfarande inte fått någon kommentar från en kvinna, vilket är lite ironiskt.
    Jag har även hört talas om män som varit oroade att de skulle tappa förmågan att "prestera" sexuellt om de blev avvanda att se den kvinnliga (nakna) kroppen som sexuell. Att gnistan skulle försvinna om de såg sin partner (och andra) nakna i ickesexuella situationer. Låter väldigt märkligt tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Den har jag aldrig hört förut att män skulle vara oroade över att de skulle tappa förmågan att "prestera" sexuellt om de blev avvanda att se den kvinnliga (nakna) kroppen som sexuell. Att gnistan skulle försvinna om de såg sin partner (och andra) nakna i ickesexuella situationer. Delar din uppfattning. Jag är själv naturist men främst nakenbadare sedan flera år. Intresset för naturism och nakenbad bara fanns där en dag, hade jag tidigare träffat någon som talat om naturism och nakenbad hade jag nog som de flesta män försökt byta samtalsämne och tyckt det hela var pinsamt, tror att jag delar den känslan med väldigt många män. Vi är nog rädda för det vi inte riktigt har kontroll över.
    När det gäller om ens sexualitet kan eller blir skadad så är det bara struntprat. Jag är t ex en mycket sexuell person men kan dra gränsen mellan naturism och sexualitet, min sexualitet har aldrig tagit skada av min naturism. Min gnista och prestation har inte tagit någon skada än mindre lusten att se nakna kvinnor men när jag praktiserar naturism och nakenbad är jag lika asexuell som jag är när jag befinner mig bland klädda människor.

    SvaraRadera
  8. Ja, det är ju det som är grejen tycker jag. Jag är varken mer eller mindre sexuell när jag är naken med andra än när jag är påklädd. Min nakenhet är ju bara av bekvämlighets- och frihetsskäl. Sen finns det ju vissa filosofiska tankar runt det också men jag gör det ju inte av sexuella skäl.
    Dock har jag, efter att jag blivit naturist, tappat intresset att titta på bilder av nakna kvinnor i sexuellt syfte. Men det har säkert med ålder och mognad att göra mer än nåt annat.

    SvaraRadera
  9. Kan konstatera att det gäller mig med, sedan blev naturist, har jag tappat intresset att titta på bilder av nakna kvinnor i sexuellt syfte. Det kan som sagt ha med ålder och mognad att göra mer än nåt annat.

    SvaraRadera
  10. Kan bli en blogpost om det kanske? Hur har naturismen förändrat dig?

    SvaraRadera
  11. Kan inte påminna mig att jag har upplevt någon skillnad mellan män och kvinnors attityd när jag har berättat om att jag är praktiserande naturist eller vad det är. Tror t o m att jag har fått några att börja bada och sola nakna, både män som kvinnor. Nu när flertalet av mina vänner vet har de också börjat ta av sig kläderna när de kommer hem till mig, män, kvinnor, par och singlar även om de själva inte är naturister och än har ingen gjort det motvilligt eller sagt att de inte vill.

    SvaraRadera
  12. Lotta, det låter intressant det där med att folk klär av sig när de kommer hem till dig. Hur kom det sig? Gick du omkring naken när du hade gäster hemma eller kom det när du berättade om din naturism?
    Jag tycker det låter avslappnat och skönt, fast jag är lite frussen av mig så jag klär faktiskt inte av mig så mycket hemma.

    SvaraRadera
  13. Hur det kom sig? När jag hade bestämt mig för att vara leva som naturist berättade jag detta för släkt och vänner. Sedan började jag klä mig mycket tunt, dvs. inte klädd och heller inte naken, där min nakna kropp och kön ganska väl syntes. När jag fann att det accepterades, började jag vara helt naken när folk kom hem till mig. När mina vänner började vänja sig vid detta, frågade jag om de inte också ville ta av sig sina kläder och prova på, nu efter drygt 3 år gör alla det när de är hemma hos mig.

    SvaraRadera
  14. Intressant, har de kommenterat det på nåt sätt? Har ni diskuterat det?

    En relaterad fråga till inlägget här finns som den sista kommentaren här:
    http://ladygod1va.wordpress.com/2011/08/21/where-are-the-naturist-females/
    Vad kan vi göra för att fler kvinnor skall våga sig ut till våra stränder och till våra badhustillfällen?

    SvaraRadera
  15. Om de kommenterade det? Inte efter det att vi hade diskuterat mitt ställningstagande. Numera är det helt accepterat att hemma hos mig skall man helst vara naken och som sagt ännu har ingen haft några invändningar. Jag har t o m fått en av mina väninnor att testa att börja leva naken i sin bostad.

    Har läst LadyGodivas blogg, men vad vi skall göra för att fler ensamma eller i grupp skall våga sig ut till våra stränder och badhustillfällen är svårare att säga något om, men jag tror när det gäller ute nakenbaden så är det bara att helt enkelt strunta i de män som är där för att glo och är de inte alltför påfrestande får de faktiskt gärna se på mig det bjuder jag på om de nu tycker det är något att se på, jag brukar göra så själv och tycker att det har fungerat bra hittills. De få badhustillfällen jag har varit på har mest besökts av familjer och par samt några få ensamma kvinnor. Om kvinnor i allmänhet inte vågar gå på dessa trevliga tillfällen så kan jag inte svara på det.

    SvaraRadera
  16. Har inte vågat berätta det för någon ännu att jag är hemmanaturist. Inte ens mina kompisar känner till det. Tror bara att det är mina grannar som då och då ser mig naken i fönstret som vet att jag brukar gå naken hemma. Har också slutat med att ha trosor på mig när jag har längaklänning på mig för att öka nakenkänslan.

    Naturism började jag intressera mig för för ca 1 år sedan genom att jag då började nakenbada ger mig en mycket större frihetkänsla än tidigare. Jag hoppas att jag får mod att berätta det för mina manliga och kvinnliga vänner utan att det börjar tro att jag har blivit galen.
    Är övertygad att kvinnor har mer att vinna på naturism än män. Har inga problem som singelkvinna att gå ensam till nakenbadet för att sola och bada även om det är voyeurer där, har lärt mig att leva med dem så länge de är harmlösa, så jag förstår inte frågan varför kvinnor skulle dra sig för att gå dit när jag som från början var mycket blyg kan gå dit utan problem.

    SvaraRadera
  17. Roligt! När man läser kommentarerna här ser det ut som jag har alla kvinnliga naturister som finns i landet som läsare, och alla kommenterar.

    Jag har dock svårt att hålla med i att vi skall ignorera gluttarna. De borde få veta att deras beteende inte är välkommet.

    SvaraRadera