Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

söndag 7 augusti 2011

Paradoxen inom naturismen

Läste just det här inlägget om paradoxen i att vi naturister vill leva i total öppenhet men just det gör att vi känner oss tvungna att avskärma oss än mer från de textila.

55 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande, ställde mig precis samma fråga för någon timma sedan, var ute och vandrade på en ö där en naturistförening har ett eget område, på flera ställen såg jag varningsskyltar med texten "föreningens namn", att det var en naturistförening men inte minst att det var PRIVAT OMRÅDE. Kan samtidigt förstå att de vill lämnas i fred från eventuella gluttare samtidigt som du skriver att deras önskan att leva mer öppet istället gör att de tvingas till att avskärma sig mer från det textila.

    SvaraRadera
  2. Ja, vi stänger in oss bakom stängsel, skyltar och medlemsskap medan vi pratar om hur öppna vi är... Men det finns ju som sagt en logik bakom.
    Om folk i allmänhet kunde sluta koppla ihop nakenhet med sex skulle det inte behövas.

    SvaraRadera
  3. Har också råkat ut för detta innan jag träffade fru, då jag ville vara med i en naturistförening men de ville inte ha med ensamma män bara par eller familjer, underförstått ensamma män var bara ute efter sex eller var gluttare, inget annat, medan jag mötte helt andra attityder hos andra som tur var. Att jag sökte mig till naturismen hade inget med sex att göra utan frihetskänslan och vara ett med naturen men trots fina paroller och budskap stod flera föreningar för något helt annat som strider direkt mot naturismens "grundlagar". Att få uppleva detta var något ganska chockerande.

    SvaraRadera
  4. För att följa upp det du säger tycker jag också att det är mycket viktigt att "naturismrörelsen" lever upp till sina ideal, samtidit som de också drar en klar gräns mellan naturism och sex vilket inte hör ihop.

    SvaraRadera
  5. Har också stött på de här attityderna hos organiserade naturister

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har hört talas om föreningar (kanske mer, enstaka medlemmar) som har väldigt strikta regler om dittan och dattan. Men det kanske är ett sånt minerat område att det lätt blir friktion. Vissa vill att alla har kläder på sig utanför stranden andra tycker det är ok med sex mellan dynerna...

    SvaraRadera
  7. Har aldrig eller ännu gått med i någon naturistförening är du själv organiserad?
    Har också sett att det skiljer sig mycket mellan olika föreningar som du säger. Trodde först att alla n-föreningar levde efter "naturismens grundlagar" som strikt skiljer mellan naturism och sex, men så är visst inte fallet. Det räcker med att gå in på olika n-föreningars hemsidor där man hittar länkar och banners till klart tvivelaktiga n-hemsidor alt. sexsajter och det är inte det man vill möta när man söker sig eller bekänner sig till n-rörelsen.

    SvaraRadera
  8. Lena: Ja, jag är med i den lokala n-föreningen här i staden. Mina tankar om att vara eller inte vara med i en föreningen har jag bloggat om här: http://livsnaturist.blogspot.com/2011/05/behover-vi-naturister.html

    Så vitt jag vet behöver man oftast inte vara medlem för att få komma in på de arrangerade baden under vintern. Har du varit på någon hyrd badtid eller är det sommarbad ute som gäller?

    SvaraRadera
  9. Har ännu inte kommit till något beslut om att organisera mig, troligtvis gör jag det inte. Försöker i stället vara naken så mycket som möjligt när jag är hemma och nakenbadar så ofta jag kan på sommaren och nu under vintern kommer jag att besöka något organiserat inomhusnakenbad

    SvaraRadera
  10. Nakenhet är ju en så naturlig del av oss att det oftast inte faller sig att organisera sig bara för det. Helt förståeligt.
    Hoppas du hittar nåt trevligt bad, det brukar finnas en rätt utförlig kalender på naturisten.se.

    SvaraRadera
  11. Ja visst är det en naturligt del av oss och ändå så otroligt berusande att vara naken :)

    SvaraRadera
  12. Ja, det är så enkelt och jag iallafall känner mig så otroligt bekväm och nära naturen när jag är naken.
    Och det är helt gratis!

    SvaraRadera
  13. Anders, tack för din fina blogg. Tycker detsamma. Frihetskänslan och närheten till naturen är otroligt stor att den inte går att beskriva utan den måste upplevas för att förstås. Om jag vet att jag är ensam brukar jag försöka vara naken när jag är i skogen eller ligga naken i solen på en solvarm stenhäll, men bara när jag vet att jag inte stör någon annan :)

    SvaraRadera
  14. Eva, tack för dina fina ord, men är du säker på att det du som skulle störa? Om du ligger i en glänta och nån annan knatar in där är det väl de som stör? Du var ju där först. :)

    SvaraRadera
  15. Du har helt rätt, vems skulle jag störa och jag är ett med naturen och skulle jag personligen möta någon som var ute i skogen helt naken, hade jag inte betet mig annorlunda än när jag möter andra som är klädda, hälsat kanske t o m bytt några ord inget annat.
    Det här kanske låter helgalet men när jag är ute i skogen försöker jag om det är möjligt att gå någon kilometer från den plats jag har lämnat mina kläder och då förstärks också känslan att vara ett med naturen

    SvaraRadera
  16. Kommentar till sista kommentaren: Vad skall man säga... det var ett ovanligt sätt att vara naken på stör det inte någon så varför inte

    SvaraRadera
  17. Bada naken är okej för mig men att springa omkring i skogen helt näck????

    SvaraRadera
  18. Ja, alla har vi olika gränser. Jag kan tänka mig att en skogspromenad utan kläder kan vara riktigt skönt. Men då vill jag nog vara säker på att inte möta någon textilare.

    SvaraRadera
  19. Ni borde pröva på det att gå naken i skogen, det går inte att beskriva, men se till att ni inte stöter på någon första gången

    SvaraRadera
  20. Faktiskt provade jag en liten skogspromenad när jag var ute på Skeppsmyra Naturistcamping i somras. De har en liten stig längs vattnet genom skogen där man kan ta en promenad utan kläder. Det var riktigt skönt. Jag är lite nyfiken på hur det skulle vara att till exempel fjällvandra utan kläder, eller iallafall kläder efter väder.

    SvaraRadera
  21. Fjällvandra utan kläder är nog inte att rekommendera med tanke på all mygg som biter en

    SvaraRadera
  22. Man får väl alpvandra då! :)

    SvaraRadera
  23. Ha ha... det tänkte jag inte på, självklart:)

    SvaraRadera
  24. I am honoured that my post received so many comments here on your site :) My original post received much fewer comments. We all have our limits. I do hike in the nude when the likelihood of meeting anyone is quite remote. As for insects, one learns to live with them or use even more mosquito spray. The amount of "fear" held by naturists is troubling, especially when it is a statement about an inherent feeling of doing something wrong or shameful than about doings something illegal. I would like to invite each of you to visit my site (http://skycladtherapy.wordpress.com/) and leave comments from time to time.

    in friendship,
    SkyClad Therapist (Georges)

    SvaraRadera
  25. Yes, it came as a pleasent surprise for me too.
    Have you tried to google translate the comments here to see what we say or do you want a recap? It looks like you have a grasp of what the comments were about.
    Thanks for your blog and your comment.

    SvaraRadera
  26. naturligtvis så är nakenhet naturism bad o sol underbart så här års. jag känner njutning när jag är naken utomhus promenerar gärna naken och känner hur det pirrar i könet särskilt. då kan det bli låånga skööna onanistunder. skönt promenera med stånd låta vinden smeka skinkor och könet runt pungen. ibland får jag publik . en del har inget emot det. jag är exhibitionist.

    SvaraRadera
  27. när jag går ut naken i snaturen lämnar jag alla kläder hemma och går ut neltnaken hemmifrån. så kan jag inte klä på mig om jag möter någon vilket jag ofta gör.

    SvaraRadera
  28. Nu längtar jag till sommaren så att jag kan vandra i naturen utan kläder på mycket trevligt..

    SvaraRadera
  29. Jag håller med Benny, vandra naken i naturen är en skön, sensuell upplevelse!

    SvaraRadera
  30. Det vore mycket roligare att vandra med en trevlig kvinna vid ens sida

    SvaraRadera
  31. på gran canaria i öknen kan jag vandra naken ner till nakenstranden, särskilt på morgonen så får man ofta erektion av den jumma brisen. swingers njuter ochså där nakna. folk har sex hetros o homos. ensamma eller i grupp. gudomliga nudism. sensuell och fri!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu verkar det som att du inte förstått att det är skillnad på swingers och nudister? Du kan givetvis vara både och, precis som att du kan vara pappa och brevbärare. Men det ena har inget med det andra att göra. Respektera naturismen och naturisterna genom att utöva er swinging någon annanstans. Jag vill kunna besöka naturist- och nudiststranden med min familj, inklusive mina barn.

      Radera
  32. Solen lyser i dag man börjar längta nu till sommaren

    SvaraRadera
  33. för många av oss nudister tror jag dock att nudism och mer eller mindre offentlig onani ochnjutningär saker som gårhand ihand. såg senast jag var på gran canaria en kvinna ligga med särade ben och onanera bredvid låg hennes lika nakne man. jag o andra män o några kvinnor såg på . alla var nakna. det var vackert och juvligt befriande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du menar "för många av oss swingers tror jag dock att nakenhet ...".
      Ägna er gärna åt det ni njuter av men det har inte med naturism att göra. Skaffa egna stränder och områden! Vi har svårt nog att få behålla våra områden.

      Radera
  34. Det är mycket trevlig att promenera i naturen utan kläder på jag brukar gå genom skogen till en sjö där brukar jag doppa mig för att sedan gå till baka jag har lyckats att inte möta någon ännu jag vet inte hur det skulle kännas lite pirrigt

    SvaraRadera
  35. om ni vill påstå att ni nudister aldrig onanerar o får stånd i naturen så hycklar ni nog. onanism o nudism är samma sak.

    SvaraRadera
  36. Vänta nu... vaddå?! Hur tänker du här?

    SvaraRadera
  37. att nudism ochutomhus nakenhet är sexuellt njutbart. att visa upp sig och att se på andras nakenhet kan vara starkt sexuellt.

    SvaraRadera
  38. KAN det säkert vara, men att därifrån komma till att "onanism" och nudism är samma sak är ju väldigt konstigt. Eller?
    Är du alltid helt naken när du har sex?
    Har du alltid sex när du är naken?
    Vad har då mängden kläder med sex att göra?

    SvaraRadera
  39. I dag var det ganska bra väder så jag kunde inte låta bli att prova på för första gången i år att vandra i naturen utan kläder det var ganska skönt det kunde varit lite varmare men det kommer väll..

    SvaraRadera
  40. Trevligt väder i dag med så jag skall nog åka till naturreservatet och gå 1,6 km slingan i dag jag tänkte lägga kläderna så jag får prova att gå utan att ha kläder med sig

    SvaraRadera
  41. Ja det blev ett par km utan kläder mycket trevligt bara det att när jag gick till baka till den plats jag la mina kläder så mötte jag en joggare men det gick bra vi bara hälsade på varandra..

    SvaraRadera
  42. jag har varitkrokimodell nyligen, det var underbart skönt naken inför gruppen. var även naken i pausen gick runt tittade på derras alster. fick lite halvstånd under en pose. det svindlade. så juvligt befriande röra mig samman medem. helt naken tillsammans de var ju påklädda sexuellt vara så utlämnad o samtidigt sensuellt fri!!pirrade skönt i den.

    SvaraRadera
  43. hej benny, lämnar du lkäder o går utan , naken för att du blir kåtare naken utomhus? vill visa dig naken för mötande?

    SvaraRadera
  44. Det är ju klart att jag lämnar kläderna och går utan det är så skönt och befriande möta människor vill man inte..

    SvaraRadera
  45. Tråkigt att det inte händer något här vad har alla blivit av

    SvaraRadera
  46. Tråkigt, visst. Men det är väl så det är. Naturismen är en utdöende rörelse. Inga nya, intresserade kommer in i rörelsen.
    En ond spiral.

    SvaraRadera
  47. Jag försöker vara ute varje dag nu när det är bra temperatur ute

    SvaraRadera
  48. det går inte att förneka att det kittlar mest om man får tex promenera helt naken tex i naturen i skog eller vid havet o råkar passera någon dam eller ett blandat sällskap som blir lite besvärade eller generade vid anblicken av min nakenhet och eller erektion. någon slags reaktion förhöjer min njutning utöver smekning av jumma sommarbrisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kallas exhibitionism, inte naturism. Det är två helt skilda saker. Den ena är sexuell, den andra inte. Att det skall vara så jävla svårt att hålla isär!

      Radera
  49. Klart att det är skilda saker. Men samtidigt så kan jag inte förneka att när jag drar av mig min lilla klänning på stranden och direkt börjar njuta av solen, då har jag inget emot att nån tittar på mig och just det kan kännas skönt. Det är naturism (jag är ju naken) men är det exhibitionism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det är trevligt att vandra naken i naturen jag älskar det men att möta andra personer vill man ju försöka undvika

      Radera
  50. Det händer inte mycket här det är tråkigt det när det finns ett sånt trevligt ämne att prata om

    SvaraRadera