Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

söndag 21 augusti 2011

Gästinlägg: Är det skillnad på nakna män och nakna kvinnor?

Här följer ett gästinlägg skrivet av "Marie" som på sistone varit en flitig kommentatör här på bloggen tillsammans med ett par andra. Kommentarstråden som föranledde inlägget hittar du här.
Berätta gärna vad ni tycker om gästinlägg i allmänhet och det specifika inlägget i synnerhet.

Kan det ha någon betydelse när man badar naken på en textilstrand men även på officiella nakenbad att ensamma kvinnor allmänt sett är mer accepterade än ensamma män?
Detta trots att det strider mot uppsatta naturistideal att acceptera alla kroppar och oavsett kön, och att acceptansen ökar på en textilstrand men så även på en officiellt nakenbad om den nakenbadande personen är kvinna eftersom en kvinna inte automatiskt skuldbeläggs som t ex potentiella "voyeurer", "vill visa upp sitt kön" eller har någon annan dold agenda medan den ensamma kvinnan uppfattas som frifull soldyrkare som bara är där för bli brunbränd och bada. Den ensamma kvinnans närvaro underlättas också av att hon kanske "ser bra ut, "har snygg figur m.m.", ”är brunbränd” och inte minst håller en mycket lågprofil, men jag hoppas att jag har helt fel. Helst skall hon också vara ensam när det gäller textilbad, medan den ensamma mannen inte gör sig besvär alls på en textilstrand, håller en mycket låg profil på nakenbadet om han inte är i sällskap med en kvinna, då ökar även acceptansen för dom. Personligen har jag upplevt det här på såväl textilbad som officiella/inofficiella nakenbad, som ensam kvinna alternativt i sällskap med en tjejkompis då går det alltid bra om man håller en låg profil, medan mina manliga kompisar säger ha upplevt det motsatta. Jag hoppas att det är fler som jag som vill propagera, både män och kvinnor, för att det är okej att sola och bada nakna även på textilbad och allmänna badplatser oavsett kön. Vi sköter oss som alla andra textilbadare. Det är synd om det är så här och det borde vara mer fritt i vårt demokratiska samhälle som skall föreställa så modernt.

4 kommentarer:

  1. Tror också att kvinnor lättare kan accepteras som nakenbadare på en textilstrand än män. Har även hört detta från manliga kompisar som aldrig skulle försöka sig på att bada nakna på en textilstrand

    SvaraRadera
  2. Det känns verkligen som att det är så. Jag har ju själv märkt att jag håller mer koll på ensamma män på stranden än vad jag gör på ensamma kvinnor. Speciellt om jag är där med familjen.
    Men jag vill vara tydlig med att jag inte misstror alla ensamma män, eller ser pedofiler överallt.

    SvaraRadera
  3. Även på ett officiellt nakenbad brukar jag hålla en låg profil eftersom det från och till kommer ensamma män, undantag påklädda, som går omkring och "gluttar" och ibland t o m gör än värre saker. Har t o m varit med om en man som gick omkring, visserligen helt naken, men som helt klart ville att alla skulle se hans ovanligt stora manlighet. Förövrigt är det inga problem om man bara sköter sig, men att testa att bada naken som ensam man eller ens i kvinnligt sällskap på en textilstrand skulle jag aldrig ens överväga.

    SvaraRadera
  4. Ja, Johan, hittills har jag ju inte sett något tveksamt beteende hos någon kvinna. Medan en del män kanske har uppträtt lite udda. Varför tror de att det är ok på våra stränder medan de aldrig skulle våga göra nåt sånt på en textilstrand?

    SvaraRadera