Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 25 augusti 2011

Hur har naturismen påverkat dig?

Kommentarerna till det här inlägget inspirerade mig att försöka intervjua er läsare genom att ställa en öppen fråga: Hur har naturismen påverkat dig? Personligen har jag fått lättare att acceptera min kropp och tar hand om den bättre. Jag kan även tillstå att jag inte längre tittar på bilder av nakna kvinnor i sexuellt syfte, det har liksom tappat spänningen och känns oftast lite krystat. Det kan ju dock ha med ålder och ökad mognad att göra också. Däremot har jag inte märkt att jag slutat "tända" på min partner, vilket jag hört en del oroa sig över.
Svara gärna i kommentarerna och berätta gärna lite om vilken nivå av social nakenhet du ägnar dig åt, ungefärlig ålder, kön, hur länge du anser dig ha varit naturist (eller vilken etikett som skulle kunna passa) och vilka skillnader du märker mellan innan och efter.

6 kommentarer:

  1. Är också för att det skall finnas fler könsneutrala saunor i Sverige.
    Har varit naturist i drygt 10 år. Är nästan alltid naken när jag är hemma. Aktiv nakenbadare men ännu inte medlem i någon naturistförening.
    Är en 36 år och kvinna utan familj. Har varit naturist såpass länge att jag inte minns hur det var innan men kan inte tänka mig något annat.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att naturismen har gjort mig mer tolerant mot andra. Utseendet är viktigt längre.
    Som kvinna har det inte påverkat min sexualitet på något sätt, naturism och sexualitet hör inte ihop.
    Är naken hemma och tillsammans med andra naturister.
    Gillar sol- och nakenbad
    36 år
    Kvinna
    Har varit naturist i 6 år

    SvaraRadera
  3. Tack för era svar, jätteroligt att höra av er!
    Precis som dig Jenny kan jag inte tänka mig något annat nu, det enda jag ångrar med min naturism är att jag inte började tidigare.

    Och det här hur det eventuellt påverkar min sexualitet så är det just den biten att jag inte längre går igång på bilder av nakna tjejer, det har tappat sin spänning. Det krävs lite mer än att bara se någon naken. Men som sagt, det kan ju ha med mognad att göra också.

    SvaraRadera
  4. Känner mig mer fri som naturist, känns också mer naturligt att umgås med mina vänner när vi alla är nakna. Brukar bära tuna kläder utanför min bostad.
    Min sexualitet har heller inte förändrats sedan jag blev naturist. Jag "går inte igång" på vad jag ser utan på vad som sägs till mig.
    Tycker om att sola och bada naken.
    Kvinna, 38 år, singel.
    Naturist sedan 5 år

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte att naturismen har förändrat mig alls möjligtvis att jag har blivit mer tolerant mot andras utseende och kroppar. Har nog också blivit mindre blyg, har numerainga problem med att andra ser mig naken eller när jag sol och nakenbadar.
    Är kvinna 41 år, har en make som gärna nakenbadar men som inte känner sig som naturist.
    Försöker vara naken så mycket som möjligt när jag är hemma.
    Är naturist sedan 3 år.

    SvaraRadera
  6. Kul att höra era tankar. Kul också att de flesta verkar stämma in i känslan av större frihet och acceptans när kläderna försvinner.

    SvaraRadera