Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 25 augusti 2011

Nakenetikett

Jag skickade en fråga till Magdalena Ribbing som sköter DN:s Stil- och hyfsblogg där hon svarar på folks frågor om stil, hyfs och stikett. Jag fick svar, här följer konversationen:
Hej Magdalena!

Alltid intressant att läsa din spalt och dina råd. Nu har jag en fråga som blir aktuell varje sommar när jag och min familj befinner oss i sommarstugan, oftast när sommarstugor tas upp här så är det gäster och deras beteende som är på tapeten. Den här frågan handlar om att vi gärna vill se vänner och bekanta på besök, men samtidigt är vi måna om att kunna känna oss avslappnade och bekväma även när vi har gäster.
Vi tar oftast emot gäster så att de kan stanna hos oss ett par dagar i sträck, då vi har en "egen" strand blir det ofta en del bad och strandaktiviteter. Kruxet är att vi är naturister och helst skippar badkläder (då de inte tillför något), detta vill vi hitta nåt bra sätt att ta upp utan att det känns påtvingande för våra gäster. När vi tar upp det får vi oftast bifall och kommentarer om att "Det är ju bara naturligt!" men ibland behåller de själva kläderna på. Det är självklart deras val och de gör som de vill men jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är ok för dem att vi klär av oss.
Skulle man som gäst hos någon på ett lätt sätt kunna opponera sig mot värdfamiljens nakenhet utan att känna sig obekväm? I de fall när gästerna skrattar lättat och gladeligen slänger av sina kläder också finns inte mycket att tveka över utan det är just de här fallen när de säger att det är ok men själva inte verkar helt övertygade. De får ha vilka argument och anledningar de vill och jag accepterar det och om någon opponerade sig skulle vi givetvis inte klä av oss. Hur skall vi agera för att garantera samtligas trivsel och bekvämlighet. Det är ju lätt att hävda att man skall ta seden dit man kommer, men eftersom det är ett för vissa känsligt ämne vill man ju inte tvinga någon.
Långt utlägg, men jag hoppas jag får fram vad jag undrar över.

Med vänlig hälsning och tack för en bra spalt

Anders

Måste ni bada exakt just när era som du beskriver, tveksamma gäster, gör det? Går det inte att separera badtiderna lite enkelt, nakenbad kl XX och baddräktsbadare kl XX.

Annars tycker jag att när du och din familj har berättat hur ni vill ha det för er egen del som naturister så är det era gästers sak om de vill delta eller bada med baddräkt. Det är ingen katastrof om några badare har baddräkt och andra är nakna, tycker jag!

vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing

Tack för ditt svar, intressant och insiktsfullt.
Jag tycker heller inte att det borde vara någon katastrof att vara blandade sällskap så vi kommer nog att fortsätta som vi gör nu. Om de inte säger ifrån när vi frågar så antar vi att det är ok.
Att inte bada samtidigt är svårt då vi och våra gäster oftast har barn som vill leka med varandra på stranden. Vi har ju dessutom bjudit ut dem för att umgås.

Tack än en gång för ett bra och seriöst svar, det är inte alltid man bemöts med respekt som naturist.

Med vänliga hälsningar

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar