Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 12 december 2008

Bara bröst!

Vill bara tipsa om program 9 i den här säsongens Kobra. Det handlar om kvinnobröst och hur de bemöts.
När skall vi inse att kvinnans bröst inte är varken könsorgan eller endast avsedda för sex?
Ja, kvinnobröst kan vara vackra, som så många andra kroppsdelar.
Ja, bröst kan vara en erogen zon, oftast en bland många fler.
I vilken ålder skall jag se till att min dotter börjar skyla sina bröst inför andra? Varför måste hon lösa de problem andra har med kvinnobröst? Hur skall jag förklara att hon måste skyla dem överallt medan hennes ett år äldre bror inte kommer behöva det nånstans?
Varför skall min dotter (och min son) bara få se reklamen och porrens bild av hur bröst ska se ut? Nu kommer ju de förmodligen att få alternativet att vistas med oss på nakenstränder så det kanske inte blir ett så stort problem, man kan ju hoppas.
Vad är era åsikter?

2 kommentarer:

  1. Det finns en extrem feghet inom svenska lagstiftande församlingar. Det skulle vara en hederns dag, när man i juridisk text fastslog att man aldrig, i något som helst sammanhang, kan kränka en människas rättigheter, genom att hindra henne eller honom att vara klädd så som hon föddes till världen: Naken. Jag hoppas att du ALDRIG lär din dotter att hon måste skyla sina bröst. Jag hoppas att det någon gång ska komma en generation människor som inser att kroppsfixeringen och världens svåra tabun på området, kommer av just detta hemlighetsmakeri kring människokroppen.
    Jag och min sambo är helt eniga i den här frågan, och vi kommer driva den här livsinställningen så långt vi kan både socialpolitiskt och i vårt privata liv.

    SvaraRadera
  2. Ja visst var det otroligt fegt av JämO att avslå tjejernas anmälan mot Fyrishov! Speciellt med motiveringen att traditioner och sedvänjor talar emot kvinnlig toppfrihet.
    Vi får fortsätta nöta in budskapet att oberoende av vad vi har för utrustning mellan benen så är det naturligt med nakenhet.

    SvaraRadera