Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 5 februari 2009

Badkultur, nakenbastu och hygienrespekt

Jag ligger inte vaken på nätterna men jag tänker på det varje gång jag ser det. Personer som tar på sig badbyxor direkt ute i omklädningsrummet, sen går de in till duschen och blöter ner sig hjälpligt, sen bär det av ut i bassängen där alla andra också simmar.
Efter förättat träningspass bär det av in i duschen igen och efter en kort sköljning direkt in i bastun, fortfarande med samma badkläder på.
Nu har debatten blossat upp i Västerbotten, Bjurholm närmare bestämt.
Jag trodde badhusen var intresserade av att hålla nere bakterietillförseln till bassängerna så mycket som möjligt för att undvika allt för hårt klorerande. Vad är det för fel med en skylt? Visst "ungarna" är blyga men det är ett inlärt beteende och det går att lära om och lära rätt! "Ungarna" vill säkert sitta och dricka cola hela dagarna också men det är heller inte bra.
Tilläggas kan att där jag går är det en åldersgräns på 16 så "ungarna" varierar i ålder från 16 upp till dryga 50.
Jag håller med en av debattörerna i den efterföljande debatten att badhusen borde ta på sig en roll som spridare av god badkultur. Helst med upplysningar och vänliga skyltar istället för förbud, ungdomar brukar ha en vana att lyssna på logik om den framförs rätt. Upplys om det snuskiga i att sitta i svett- och klorindränkta underkläder, upplys om hur socialt missanpassad du är om du utsätter andra för dina bakterier i bassängen. Tala om vilken miljöpåverkan kloreringen av vattnet har och att man är tvungen att klorera mycket mer om folk inte sköter sin hygien innan badet.
Berätta att det skönaste, mest hygieniska och mest respektfulla för andra är att bada bastu naken, sittandes på en handduk. Det är inte "Rocket science" direkt.
...och som klumpesnusk säger, i förlängningen är det väl bäst om vi kunde bada utan tyg överhuvudtaget i bassängerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar