Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 12 februari 2009

Modiga journalister

Nu pratar jag inte om modiga som i att åka till krigshärdar och riskera liv och lem för att rapportera till oss här hemma i tryggheten om de hemskheter som folk utsätts för, de är verkligen hjältar.
Nej, jag pratar om ett annat lite mer i-landsmod som en journalist visar upp när hon för att skriva en artikel om naturisterna i sin stad klär av sig och beblandar sig med dem vid ett av deras badtillfällen i ett badhus. Och det lönade sig som ni ser, hon blev belönad med det hyfsat nichade priset: "the best article about naturism in English to have appeared in the non-naturist print media in Canada during 2007".
Kan det vara nåt för oss här i lilla Sverige att ta upp? Utmana journalister att komma och dokumentera våran livsstil och sedan publicera det för allmänheten.
Nu missade ju jag UNT:s besök ute i fjällnora i somras men jag fattade på artikeln att den journalisten inte "deltagit" på samma sätt som hennes kanadensiska kollega. Nu är ju inte det det viktiga utan syftet är ju att visa att vi finns och att vi inte är några knäppskallar utan bara vanliga människor som kommit på att badkläder är onödiga och obekväma.
Vad säger förbundet? Säger de nånting alls? Har de ett intresse av att föra fram vårat synsätt eller är allt bra som det är? Med krympande och åldrande medlemsskaror.
Nybyggarna saknar ju den ekonomiska plattformen som förbundet har för att instifta ett dylikt pris, men där tror jag iallafall viljan att föra fram vår existens finns.
Kanske vi kan få UNT att komma eller kanske gratistidningen Uppsalatidningen vill ha ett säljande scoop, "Folk badade nakna!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar