Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 27 februari 2009

Fotoprojekt värda att titta närmare på.

Jag har ju tidigare tipsat om den utmärkta boken Nakna Svenskar av Dag Öhrlund och nu har jag hittat två liknande projekt.

Det första är Naked People, en tysk sajt med för närvarande 24 personer som visas först med kläder och efter ett musklick även nakna. Personerna har även fått uppge lite information som yrke, hobbies och ålder. Det är ju rätt likt Dag:s bok, rakt enkelt och naket. Man får inte nån djupare kunskap om personerna mer än att det är väldigt olika typer av människor som väljer att klä av sig. Vi får även se den stora kroppsliga variation som finns, även om samtliga saknar (merparten av sitt) könshår. Eller, saknar kanske är fel ord, de har säkert gjort ett aktivt val, som så många av oss. Jag saknar dock lite av den frisyrvariation som åtminstone finns på de nakenbad där jag brukar vara.

Det andra är The century Project, en amerikansk bok och utställning som porträtterar 100 kvinnor i åldrarna 0 till 100. Deras mission är att starta en diskussion om kroppsuppfattning och att agera motvikt till den stereotypa idealbild vi dagligen matas med.
Varje modell har fått skriva ett personligt brev om vad de varit med om i sina liv vilket ger ett annat djup än det vi får av de nakna svenskarna och tyskarna. Det gör att vi lättare ser de skillnader som finns mellan olika personer och gör även projektet lite mer vibrerande.
Den här boken vore ett välkommet tillskott i min bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar