Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 2 mars 2009

Den nakna skammen, avklädd!

Äntligen ett solitt BBC-experiment där de "utsätter" försökspersoner för nakenhet i syfte att se om de kan avprogrammera deras skamkänslor inför nakenhet. I skrivande stund har jag inte sett programmet (sänds den 3:e mars kl 21 GMT, för er som kan ta in BBC Two) utan bara läst artikeln. Det verkar dock som slutsatsen är att skämkänslorna förknippade med nakenhet är inlärda och kulturellt betingade. Det tog tydligen inte mer än ett par dagar för att avprogrammera deltagarna till den grad att de vågade gå från studion till väntande taxibilar helt utan kläder.
För oss som inte har BBC Two så gäller deras iPlayer på nätet, skall visst funka att titta i efterhand.
Jag kan nästan lova att jag kommer att återkomma om det här efter att jag sett programmet.

Övrigt: Glöm inte! Nakenbad på Svettis, Uppsala. Lördag kl 15:30 - 18:00. 50:- inträde, alla är välkomna!
Förra gången agerade jag bank åt en person som inte hittat nån öppen bankomat. Pengarna satt på kontot nästan innan jag var hemma igen. Slutsats: Alla nakenbadare är ärliga :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar