Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

tisdag 10 mars 2009

Den nakna skammen, recension

Om ni inte sett programmet. Gör det!
Eftersom jag är en sucker för evolutionsteorier gillade jag verkligen den vetenskapliga approachen. De försöker hitta förklaringar till att människan är den enda apan som inte bär päls på hela kroppen, riktigt intressant. Som vanligt när det kommer till evolution så är det ju mycket gissningar och teorier, men inte mindre intressant för det.
Även skönt att de inte cencurerade nakenheten i programmet, det hade varit lite kontraproduktivt då de försöker avliva myten om att den nakna kroppen är nåt skamligt som skall döljas.
Jag ger programmet fem rumpor av fem möjliga.

Det jag saknar nu är ett program som tar upp synen på nakenhet och skam i olika kulturer. Hos oss (dvs, här och framförallt nu) ska vi ju skämmas först när vi visar könsorganen (förutom om du är kvinna, då går gränsen vid ammningsorganen) medan det inte var speciellt längesedan det räckte med att en kvinna visade anklarna för att vara förtappad. För att inte tala om vårat eget påbud om att gifta kvinnor skulle skyla håret på offentliga platser, tänk på det gamla bondesamhället. Vem gick utan huckle genom byn där? Vad hade hon för yrke/rykte?
Som jag nämnt tidigare är jag också väldigt nyfiken på om synen på nakenhet och skam skiljer sig mellan den seende och icke-seende sfären. Fortfarande ingen som har nån input?
En djupdykning i jämförelser mellan kulturer skulle nog rätt tydligt visa att synen på skam och nakenhet är nåt kulturellt och inlärt, alltså nåt vi kan strunta i om vi vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar