Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 9 maj 2011

Behöver vi naturister?

Vad är en naturist? Är det en etikett på en grupp männiiskor med ett gemensamt beteende som särskiljer dem från icke-naturister eller är det en medlem i en viss typ av förening?
För mig är det en person som inte ser något behov av att använda badkläder då det går lika bra utan. Sen är det oviktigt för mig hurvida personen är med i en förening eller annan.
Jag kom att tänka på detta idag när jag hörde en inslag på radion där de pratade om hur medlemsantalen för de olika politiska partierna rasat på sistone. Jag ser det inte som nåt konstigt eller något att bli skrämd av. Det är ju inte så att folk kommer sluta rösta bara för att de inte är medlemmar i ett parti, på samma sätt som folk förmodligen inte kommer sluta bada nakna bara för att de inte är med i en naturistförening.
Det som skiljer sig mellan partiföreningarna och intresseföreningar/fritidsföreningar är att alla har rätt att få sin politiska röst räknad var fjärde år oavsett föreningstillhörighet. Medan de frågor som drivs av en ickepolitisk förening bara har sitt medlemsantal att lägga i vågskålen.
Om en kommun eller markägare vill avveckla eller hindra skapandet av en offentlig nakenstrand så ger det mer tyngd om en stark förening yttrar sig i frågan. Det kan blir svårt att samla röster för en nakenstrand om frågan väcks under vinterhalvåret och det inte finns någon organiserad förening. Är det på sommaren går det ju att dela ut flygblad bland de besökande och kanske få till en stödrörelse, men på vintern...
Därför är jag med i den lokala naturistföreningen. Men jag förstår samtidigt de som inte känner ett behov av föreningen och som kanske tycker att det kostar för mycket. Nu är ju medlemsskapet gratis i den ena lokalföreningen men det kanske känns jobbigt att sätta på pränt att man inte tycker badkläder är logiska.
Hur gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar