Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 13 november 2008

Var är naturisterna i jämställdhetsdebatten?

Snarare kanske, har vi något att tillföra?
Nu är ju vi naturister inte alltid av samma åsikt mer än att vi
tycker det är shysst att vara nakna och vi har väl heller inte någon
gemensam politisk agenda (så vitt jag vet), ändå tror jag vi har något att tillföra.
Men? Säger säkert någon. Om ni är nakna ser man ju direkt om en
person är kvinna eller man!
Jo, men jag har fått känslan att det blir mindre uppdelning i mans-
och kvinnogrupper genom att alla duschar, bastar och byter om
tillsammans, sen har vi ju exakt samma klädsel också. Om en grupp människor alltid delas upp på samma sätt i
vissa situationer leder det till en ökad vi-och-dem-känsla och det underlättar för ojämlik behandling.
Nu är det ju inte en trolig framtidsvision att alla kommer att duscha,
basta och bada nakna tillsammans. Men om det blev tillräckligt
avdramatiserat och normaliserat skulle den kulturellt påtvingade
känslan av skillnad minska och då blir det svårare att behandla
någon annorlunda baserat på så godtyckliga grunder som kön.
Som det är nu uppfostras vi i att vi inte får visa oss utan kläder
inför det andra könet då detta skulle leda till frestelser på det
sexuella planet. Jag som man förutsätts inte kunna tygla dessa
känslor samtidigt som kvinnor förutsätts känna skam om de blir
sedda nakna av en man. Detta leder till en djupt rotad känsla av
olikhet mella könen som blir en grogrund för fördomar och generaliseringar.
Nu är det bara att hoppas att någon med lite åsikter läser detta
så jag kan få stångas lite.

1 kommentar:

  1. Vill bara tillägga att det tydligen bara är heterosexuella män som inte kan tygla sina lustar.

    Tro mig - jag har tagit stor del i debatten och ibland blir man bara rädd när man läser att "klart att alla toplesstjejer kommer att smygfotas och läggas upp på nätet och då får de skylla sig själva..."

    /Thomas S

    SvaraRadera