Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 7 november 2008

Varför?

Ja, varför skriver jag den här bloggen och varför vill jag få fler att prova på naturism och nakenbad?
För att jag är ett ego och en individualist!
Det kanske inte låter helt logiskt? Om jag är en egoist och individualist bryr jag mig väl inte om vad andra gör?
Näe, kanske inte, men min dröm är att det blir accepterat och vanligt att bada, basta och relaxa utan kläder i mixat sällskap så att det skulle gå att ha ett spa/badhus på samma sätt som i Holland/Tyskland. På så sätt skulle jag inte behöva anpassa mig till ett strikt schema med ett par avsatta timmar per månad. När jag befann mig i Holland en period upptäckte jag (för sent) att det fanns ett flertal "Saunas" runtom i staden. Där badade, bastade, relaxade och umgicks man med vänner, okända eller helt ensam och kläder var förbjudna förutom i baravdelningen där man åtminstone skulle ha morgonrock. Efter att ha checkat in kunde man slappna av helt, det fanns frisör, massör, och en hel del annat, allt betalades vid utcheckning. Och det var heller inte nåt lyxnöje utan normala priser så att vanliga människor kunde komma dit.
Men visst jag skall erkänna, det finns ett visst mått av altruism också. För om fler accepterade sina egna och därmed andras kroppar och dessutom kunde tona ner den onödiga sexualiseringen av den nakna kroppen så skulle vi som kollektiv må bättre och kunna slappna av utan att ständigt behöva tänka på om vi är sexiga nog oavsett situation. Det i sin tur skulle leda till en bättre miljö för mina (och andras) barn att växa upp i, så det var kanske lite egoism där ändå...
Så se nu till att hela Sverige läser och tar till sig tankarna i denna blogg, se så!

Jag ser iallafall redan fram emot nästa badtillfälle på Svettis (22/11, kl 15:30), tyvärr hade jag inte tillfälle att närvara på höstfesten ute på Delfinen.
Kanske kan man bjuda in en massör som kan får ta med sin bänk och bidra till lite mer avslappning? Vad tror ni andra nakenfisar? Är det för kort tid ändå?

Eftersom jag törstar efter feedback försöker jag nu göra det ännu lättare för er att sätta ett betyg på det jag skriver. Förhoppningsvis kan jag få se om jag provocerar nån eller om jag bara skriver nonsens. I vilket fall känner jag inte för att sluta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar