Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

onsdag 27 maj 2009

Välkommen ut ur vassen!

Twilfit kör för tillfället en kampanj som syftar till att locka (främst) kvinnor att känna ett behov av att köpa badkläder hos just Twilfit. Tag-linen är "Välkommen ut ur vassen!". De nämner att kvinnor inte skall behöva anpassa sig till badräkten utan att det skall vara tvärtom. Jag håller med dem att det inte skall behöva finnas en psykologisk spärr som tar det roliga ur ett strandbesök. Dock vill ju jag gå ett steg till och låta kvinnor, och alla andra, slippa anpassa sig till den norm som säger att den nakna kroppen är syndig och ful. Slippa normen som säger att nakenhet hör ihop med sex och som säger att våra kroppar skall döljas inför andra då de kommer att förarga genom sin blotta uppsyn.
Så här på våren duggar det tätt med artiklar och löpsedlar som försöker övertyga oss om att vi inte duger som vi är och att vi borde känna ångest för nåt som skall vara roligt och lustfyllt. Undra varför... kan det vara så att det finns några som tjänar på att vi är rädda för att visa oss nakna? Som Twilfit tex, vad skulle de sälja (förutom underkläder) om alla började bada och simma nakna? Klart de inte vill tappa den kakan.
Men det är många som vill vara med.

A trainer also pipes in to let the readers know that "Pilates is a great way to build self-esteem." Know what else is great way to build self-esteem? NOT TELLING GIRLS THAT THEY NEED TO HAVE A BIKINI BODY FOR SUMMER.


Som tur är finns det artiklar som har, i mina ögon, rätt fokus. Även här finns det bra tankar. Jag skulle dock stryka stycket om att bli vän med sin bikini och lägga mer fokus på att bli vän med din nakna kropp.

Mitt förslag är att vi kapar Twilfitreklamen! Jag har sett plakat ute i vassen längs Kungsholmen med ovanstående slagordet. Kan vi inte gå ihop några stycken nybyggare och sätta ihop en liknande med samma slogan men med ett mera sunt budskap. Du duger som du är! Tyck om din kropp! Ha roligt på stranden utan att behöva bry dig om badmode.
Någon mer som är på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar