Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 29 januari 2010

Naturlighetsfobi

Läste en artikel i senaste Råd&Rön och blev tvungen att skriva av mig lite.
Tänk om vi kunde sluta vara rädda för det som är naturligt. Och med naturligt menar jag inte att smörja in olika kroppsdelar med kroppsfrämmande, men "naturliga", ämnen. Betänk att även arsenik är "naturligt".
Näe, naturligt är det som hör till våra kroppar oavsett vad olika industrier försöker tuta i oss. Våra kroppar svettas. De luktar emellanåt. Det växer hår på diverse ställen. De lagrar fett. Kvinnor har mens under en period i livet.
De här sakerna är naturliga för människor och det bästa är väl om vi vänjer oss vid tanken och slutar försöka bekämpa våra kroppar, det blir ju så mycket lättare att leva då.

Dessutom är det ju som gynekologen säger att risken för svampinfektioner i underlivet minskar ju mindre kläder man har. Tänk på den blöta baddräkten i sommar, eller de svettigt tajta jeansen. Ja, det kan vara snyggt, men hur skönt är det inte att få strutta omkring utan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar