Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 1 juli 2011

Vad är värst?

Nu så här på semesterns första dygn fick jag en tanke om det här med att vara naken.
Jag satt nere på stranden med barnen idag, naken som vanligt, och tanken slog mig att mina grannar ute på ön förmodligen såg att jag var naken. Eftersom det är en bit emellan så tror jag knappast att de ser några detaljer, alls. Möjligen kan de båtar som passerar ana nånting men det är också tveksamt, dock lär det inte vara nåt tvivel alls om min nakenhet.
Om du har betänkligheter inför att bada naken, är det då att någon skall se din nakna kropp? Eller är det att de skall se att du är naken?
Det vill säga; tycker du att det är jobbigt om nån ser dina "privata delar" eller är det jobbigare att nån ser att du inte har nåt problem med att visa dig naken?
Jag bryr mig ju som bekant inte om varken det ena eller det andra.

12 kommentarer:

  1. Kan inte heller se något som är skulle kunna betecknas som värst, vad skulle det vara? Är inte längre rädd att någon skall se min nakna kropp eller när jag badar naken, för mig är det snarare helt naturligt om än jag alltid tar seden dit jag kommer. Finner det ganska ointressant om någon ser mina "privata delar" på min kropp eller inte. När jag är hemma brukar jag mestadels vara naken, om någon granne ser mig bekommer det mig inte alls, har dock ännu inte öppnat dörren för någon helt naken ännu men även det kan hända om det är någon som vet min inställning till naturism. Att vara naken ökar bara frihetskänslan och fler borde prova på detta.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.
    Visst skall man ta seden dit man kommer, det är väl allmänt hyfs. En annan fråga som väcks hos mig där är vad jag kan förvänta mig av gäster till vår sommarstuga till exempel. Skall jag förvänta mig att de klär av sig, liksom vi, vid vackert väder eller att de ens accepterar att vi gör det?

    SvaraRadera
  3. Det där var en delikat fråga, man kan nog inte förvänta sig att någon skall ta av sig kläderna automatiskt när man kommer hem till en naturist om än att jag inte är säker. Ett alternativ kan vara att man på ett snyggt sätt redan innanberättar detta innan de kommer hem till en. Det styrs också av hur bra man känner de som skall besöka en. Det skulle naturligtvis vara en intressant test att helt enkelt bara öppna sin dörr och stå där helt naken och om alla andra som har kommit eller hela familjen är nakna så blir det nog svårt att inte ta av sig kläderna men det tål att tänka på hur man skall gå tillväga.

    SvaraRadera
  4. Hade jag varit i "dina kläder", hade jag bett mina gäster att klä av sig när de kommer till sommarstugan.

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det svårt det där hur man på ett öppet men icke-pressande sätt meddelar sina gäster att man själv helst är naken vid passande väderlek, och att man gärna ser att de också är det. För själv har jag svårt att slappna av som naken bland påklädda, det känns inte skönt. Samtidigt blir jag lite stressad om det är en strålande, varm sommardag och jag "tvingas" ha kläder på mig.
    Ettikettförslag, någon?
    (förresten, är ni samma "anonym" här ovan eller flera olika?)

    SvaraRadera
  6. Har bara skrivit en kommentar under anonym och inte de sista, så det är flera. Kommer inte att använda den möjligheten nästa gång.

    SvaraRadera
  7. Vad roligt! Då har jag ju flera läsare! :)

    SvaraRadera
  8. Friluftsnaturisten30 augusti 2011 kl. 22:10

    Du och familjen ska ju känna er helt fria att vara nakna hemma och vid sommarstugan, även när ni har gäster. Det är väl känt för de flesta av era vänner att ni är naturister? Det blir väl då som en inspiration för besökarna att prova på själva. De som är besvärade av att klä av sig helt behåller helt enkelt nåt "strategiskt" plagg på sig.
    Grundfrågan här är vad som stör mest när man ska bada naken. Mitt svar är som nog många andra naturisters: det är inget som stör!

    SvaraRadera
  9. Jag känner också att vi skall vara fria att känna oss bekväma, men samtidigt vill man ju att alla närvarande skall kunna känna det.
    Här är Magdalena Ribbings åsikt, det brukar ju vara en vägvisare:
    http://livsnaturist.blogspot.com/2011/08/nakenetikett.html

    SvaraRadera
  10. Friluftsnaturisten31 augusti 2011 kl. 00:29

    Det vore trevligt med träffar i hemmiljö för oss naturister, för att "öva" ett naturligt, naket umgänge. Träffas för att äta, prata, umgås som vid vilken vänträff som helst.
    Det är ju trevligt vid badträffarna som naturistföreningen ordnar och vid badet i Fjällnora. Men det ger inte tillfälle att lära känna i någon särskilt stor utsträckning.

    SvaraRadera
  11. Bra idé, men nu bor säkert inte alla nära fjällnora.

    SvaraRadera
  12. Jo, det skulle vara trevligt, men som sagt bor inte i den delen av Sverige.

    SvaraRadera