Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 29 juli 2011

Hur skulle du göra?

Föreställ dig att du är ensam på en strand eller liknande. Det finns ingen som kan se dig och du vet att ingen kommer komma dit och överraska dig.
Badar du då med eller utan badkläder?


29 kommentarer:

  1. Ja, jag kom på att frågan är lite felställd. Det intressanta är ju hur många som skulle bete sig annorlunda i sällskap mot när de är ensamma.
    Får se om jag orkar göra om och göra rätt.

    SvaraRadera
  2. Det beror på vilket sällskap man har

    SvaraRadera
  3. Jag hade inte badat naken om jag är i sällskap med någon/några som inte brukar göra det

    SvaraRadera
  4. Visst beror det på vilket sällskap man har! Om alla andra klär av sig är det svårt, tycker jag iallafall, att känna sig avslappnad med kläderna på.
    Här är ett inlägg om hur ida du kan/ska räkna dig som naturist/nudist om du bara är naken när du är ensam
    SoCalYoungNaturist

    SvaraRadera
  5. Badar alltid naken oavsett vem jag är i sällskap med

    SvaraRadera
  6. Jag badar alltid naken. Tycker det känns självklart, naturligt och sinnligt, skönt att känna sol, vind och vatten direkt på hela kroppen.
    Om det är textilstrand brukar jag lägga mig i ytterkant, lite för mig själv och solar naken. När jag går ner till vattnet brukar jag ha en handduk över axlarna, som skyler mina bröst(då och då åtminstone). Den lägger jag av mig innan jag går i och badar helt naken och tar handduken över axlarna igen när jag kommer upp.
    Tycker det känns lite lagom "hänsynstagande" samtidigt som jag ändå visar hur det borde vara (nakenbad överallt). Jag får naturligtvis lite blickar, det gör mig ingenting.

    SvaraRadera
  7. Härligt att höra att inte bara jag utan även andra gör likadant, "hänsynstagandet" är alltid lika viktigt samtidigt som jag instämmer med att det borde vara nakenbad överallt. Andras blickar bekommer mig inte heller.

    SvaraRadera
  8. Skulle gärna ha gjort detsamma men som man måste jag vissa mer än "hänsyn" för att inte andra skall få allt om bakfoten och tro att man är där för något helt annat syfte

    SvaraRadera
  9. Lena, va bra att vi är åtminstone två som strävar mot fri nakenhet överallt! Att få ta av sig det sista lilla plagget, om än aldrig så litet, betyder så mycket för naturupplevelsen, frihetskänslan och - solbrännan.
    Per, ja det är synd att andra ska få nåt om bakfoten. Vaddå bakfoten, förresten? Är det så sorgligt att ni män har för er att bara för att ni är nakna så tar vi andra er för våldtäktsmän eller överdrivet sexfixerade? Visst finns det såna, och det är inte trevligt, men jag tror och hoppas att ju mer vi är nakna desto naturligare anses det. Och visst hör man att folk tycker det är äckligt med nakna karlar, men innerst inne tror jag många kvinnor tycker som jag att en naken manskropp är lika naturligt som en naken kvinnokropp och ofta dessutom skönt och stimulerande att betrakta. Jag tror också att de flesta män innerst inne känner en frihetslängtan till nakenheten och till att slippa behöva skyla sitt kön. Sunt accepterande av det som är sant mänskligt, helt enkelt. Det ska vi våga gå i bräschen för.

    SvaraRadera
  10. Det sista inlägget var underbart, att få höra motsatsen om ensamma män och att inte alla ser det som något negativt. Strävar också mot nakenhet överallt för att kunna ta av sig alla plagg för att känna den där magiska naturupplevelsen att bli ett med naturen, frihetskänslan och solbränna. Försöker också vara naken så mycket som möjligt även hemma, struntar om någon ser mig gå naken i bostaden eller i trädgården då det är det mest naturliga tillstånd man kan befinna sig i.

    SvaraRadera
  11. Vi är fler än två som strävar mot fri nakenhet överallt. Det är något vi måste våga gå i bräschen för.

    SvaraRadera
  12. Javisst vore det underbart med "fri nakenhet överallt". Såna här fina varma sommardagar har ju kläder känts väldigt störande. Jag gör också som du: går naken hemma utan att bry mig om persienner eller annat som hindrar insyn och när jag går ut så längtar jag verkligen efter att kunna ta min handväska och bara gå ut sån som jag är Jag testar ibland med mycket tunn klänning och inga trosor, det känns underbart.

    SvaraRadera
  13. Tack allihop för alla kommentarer! Det gör mig jätteglad!
    Sen vill jag instämma i att det vore jätteskönt om man visste att nakenhet inte var så laddat. Om man kunde gå naken när man känner för det. I denna värme finns ju verkligen inte något behov av kläder. Dock håller jag med Ribbing med flera om att det kanske inte är det trevligaste att sitta på en trång tunnelbana eller buss och klibba ihop med sätesgrannen. Men i umgänget i och omkring hemmet/stugan/stranden och övrigt, varför inte kunna vara naken?

    SvaraRadera
  14. Tycker också att kläderna har känts störande under de sista varma sommardagarna. Kan dock inte helt praktisera min nakenhet fullt ut då min fru inte helt lever efter samma filosofi vilket är lite tråkigt, men vi delar samma underbara glädje att vara nakna så mycket som möjligt på badstranden eller att vandra tillsammans nakna på de områden som har avdelats för nakenbadare eller om det är ett fribad och låta vind och sol omsluta våra nakna kroppar. Den känslan går inte att beskriva när man väl har upplevt den.
    Kan tänka mig hur skönt det kan vara att klä sig mycket tunt, jag har själv under de sista dagarna utanför min bostad bara gått omkring i väldigt tunna byxor och utan kalsonger. Ser man noga kam man se att jag inte har några kalsonger på mig men då får man som sagt se väldigt noga, men det har synt när jag sitter ner, men ingen verkar ha stört sig på det än mindre kommenterat detta och det är skönt. Tänk vad skönt det hade varit om man också kunde öppna sin entrédörr utan att behöva tänka på hur man är klädd och utan att det skulle vara så laddat. Det kanske är dags att starta en folkrörelsen "fri nakenhet överallt".

    SvaraRadera
  15. Visst är det så att man inte kan vara helt naken i alla sammanhang, särskilt i stadsmiljö med tunnelbana och bussar och så. Jag handlar gärna naken i t ex naturistcentrat i Capd d Àgde, men skulle nog inte gå in i en "vanlig" affär helt naken. Däremot, som sagt, att vara mycket tunnt och en smula genomskinligt klädd, känns lagom när man inte kan eller vill vara helt näck. Jag bjussar gärna på att man kan skönja mina bröst (eller se dom från sidan) och mitt kön. Sån ser jag ju ändå ut, det vet alla, retar man sig på det så har dom inte med andras klädsel att göra och blir nån glad av det, eller t.o.m. lite kåt, så gör det mig också glad (och kanske också lite kåt). Naturlig och inget konstigt med det!
    Tips till Fredrik: Föreslå din fru lite lättare klädsel. Hälsa från mig att det bara känns skönt.

    SvaraRadera
  16. Kommentar till föregående inlägg: Ditt tips kan nog bli svårt att genomföra.
    Min lätta klädsel har jag mer på mig för att det är skönt, lätt och bekvämt och att det är så nära naken man kan komma utan att vara naken än för att någon annan eventuellt kan skönja konturerna av mitt kön men visst så är jag skapt och det är så jag ser ut, inget att skämmas för.

    SvaraRadera
  17. Ytterligare en tjej som gillar att bada naken och gör det alltid även om det är en textilstrand och har sällskap samtidigt som jag tar hänsyn till övriga på badstranden.
    Stöder också tanken att det vore underbart med "fri nakenhet överallt".

    SvaraRadera
  18. Skulle aldrig drömma om att nakenbada utanför ett nakenbad eller i sällskap

    SvaraRadera
  19. Hmmm, "Fri nakenhet överallt", det låter som ett slagord i en kampanj. Det kanske är dags, eller vad säger ni? Hur skulle den drivas i så fall? Av vilka? Har vi några kändis-ambassadörer?
    Ska försöka få till en blogpost om det här tror jag.

    SvaraRadera
  20. Varför inte, kan du skapa en bloggpost för det här? Dags för en kampanj!

    SvaraRadera
  21. Det låter intressant!

    SvaraRadera
  22. Tone och Katarina (och ni andra), ni kanske kan hjälpa mig att skriva det inlägget? Skicka gärna era idéer till mig på livsnaturist@gmail.com

    SvaraRadera
  23. Läste de här inläggen av en slump är från början bara nakenbadare och kände inte till att det fanns naturister som i sin strävan att vara nakna så mycket som möjligt också klär sig så tunt som möjligt och där man kan skönja både kroppsdelar som kön. Reagerar dock inte negativt utan tvärtom. Har nu själv börjat bli biten av naturism och har själv provat på det här med tunna kläder och finner det otroligt befriande och skönt.
    Idé med "fri nakehet överallt" låter som en intressant idé, men inte går den att genomföra?

    SvaraRadera
  24. Problemet med att klä sig tunt eller avslöjande är att kläder, enligt mig, accentuerar den sexiga fantasin snarare än bara låter någon vara naken.
    Vad tycker ni?

    SvaraRadera
  25. Kan inte se att det finns något sexuellt samband mellan nakenhet och att klä sig tunt eller att det skulle egga den sexuella fantasin.

    SvaraRadera
  26. Håller med Katarina, ser inte heller något samband

    SvaraRadera
  27. Ok, men jag kan bara relatera till mig själv och jag har märkt att om jag ser en kvinna (eftersom jag är heterosexuell man) med avslöjande klädsel såsom djup urringning eller dylikt så blir de detaljerna väldigt intressanta. Mina ögon dras dit, av nyfikenhet och om jag inte är på min vakt sätter fantasin igång. Om jag däremot ser samma kvinna helt naken finns inget för fantasin att leka med och det blir bara en naken kropp bland alla andra. Det tar två sekunder, om ens det, för ögonen och hjärnan att "scanna av" och se allt. Efter det är det visuella sekundärt, om ens det.
    Nån annan med samma erfarenheter?

    SvaraRadera