Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 8 maj 2008

Naken på jobbet?

Nu sitter inte jag och tror att det är nån bra idé att börja med naken-fredagar eller nåt sånt på jobbet. Tror inte folk i allmänhet är mogna för att ta av sig kläderna på kontoret och fortfarande kunna vara professionella. I och för sig hörde jag för ett antal år sen talas om ett telemarketingföretag i Holland som skulle erbjuda anställda två avdelningar att sitta i, den ena var clothes-free. Tydligen fick de fler ansökningar än vanligt efter den annonsen.
Men om man jobbar hemifrån då? Sitter med datorn i knäet ute i trädgården eller telefonkonfererar på det lilla hemmakontoret. Hur skulle kollegorna reagera om de fick reda på det? Finns det nåt att reagera på? Egentligen inte tycker jag, men jag kan tänka mig att det finns de som har åsikter. Sålänge man inte videokonfererar så skall det väl inte vara nåt problem.
Eller?
Om ni läser den länkade artikeln där ägarna av Terra Cotta Inn berättar om hur gästerna ligger "pool-side" med sina laptops så finns det lösningar på det med. När det är dags att dra igång webbkameran så drar man på sig en lite mer professionell klädsel, på överkroppen... Kan tänka mig att det ser rätt roligt ut, skjorta-slips eller blus och inget mer.

Hur ställer ni er till fenomenet? Skulle ni vilja jobba nakna hemma eller på kontoret? Hur ser ni på om kollegor gjorde det?
Jag gjorde det delvis idag, dock inte utomhus, men den stund jag satt ute utan tröja räckte gott och väl till att bränna min solovana rygg. Tror jag lyckades pricka in den farligaste tiden rätt exakt
Och det för mig ju osökt tillresultatet av den senaste frågan här. Det verkar som de flesta som hittat hit inte tvekar för att kasta kläderna för det är inte så många som uppgett nåt som skulle vara "det värsta som kan hända" (5 st). Det värsta verkar dock vara att träffa nån släkting (3 st) eller att bränna solovana delar (2 st). Jag trodde man skulle vara mer rädd för att möta kollegan eller chefen. En person lämnade också ytterligare alternativ. Vad säger ni gamla rävar. Är det nån risk att nån skulle glo? Och är det vanligt att man jämför sig med andra?

Med tanke på ämnet denna gång lägger jag upp de självklara frågorna. Om det är nån med erfarenhet i ämnet så vill vi gärna höra om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar