Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 29 maj 2008

Varför blandas naturister ihop med sexualförbytare?

...och gör vi det?
Olle från nakis.nu lade in en intressant kommentar på mitt förra inlägg och eftersom jag misstänker att det inte är så många som följer kommentarerna på inläggen så väljer jag att svara i en ny post:

Jag håller med om att det är märkligt med den kopplingen men jag har känslan av att det ofta sker en sammanblandning av naturister och blottare (som jag antar att det handlar om i detta fall). Den allmänna uppfattningen i våran kultur är ju att nakenhet och sexualitet är väldigt tätt sammankopplade, kan det vara därför som de (oinsatta) ser naturism som ett fenomen sammanhängande med en exhibitionistisk läggning? Sen när de läser om en sån här händelse stoppar de gärningsmannen i samma fack som de som går på nakenbad. Eller är det bara en missuppfattning från min sida? Folk i allmänhet kanske har bättre koll.
Sen är det ju inte ovanligt att enskilda personers beteenden kan smitta av sig på större grupper. Tänk på dörrvakter, poliser, präster eller mäklare. Ganska vanligt att personer ur dessa grupper hängs ut med yrkes-epitet om de gjort nåt spektakulärt. Sen är det ju olyckligt som sagt att det görs kopplingar mellan beteenden som detta och sund, icke-sexualiserad nakenkultur.
Vi behöver komma ut med mer information om hur det fungerar inom naturismen, det tycker jag radioprogrammet var ett bra exempel på. Kul förresten att höra din röst Olle, jag har ju ännu inte träffat dig, trots att vi bor i samma stad.

Update: Mycket bra intervju med Olle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar