Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

onsdag 21 maj 2008

Provocerande utseende, finns det?

En av de senare kommentarerna fick mig att tänka lite över hur lätt det är att provocera andra. Det kan räcka med att visa (kvinnliga) bröst, älska en människa av samma kön som en själv eller bara inse att nakenhet inte nödvändigtvis måste ha nåt med sex att göra.
Vad skall/kan vi göra åt det?

Kommentaren från neurotica73 igår pekar på det dubbla och därigenom ångestalstrande förhållandet många har till sina kroppar. Samtidigt som vi vill kunna vara avslappnade i våra kroppar så är vi inställda på att kroppar som inte är "vackra" skall gömmas i kläder.
Problemet är att eftersom bedömningen av hurvida min kropp är vacker eller inte ligger hos betraktaren så blir det inte upp till mig att avgöra hur mycket kläder jag skall ha på mig. Det tycker jag känns väldigt underligt. För självklart är jag så hänsynsfull att jag alltid tar hänsyn till alla andra, hmmm, eller...
Tydligen är det för vissa personer ett sånt jobbigt ämne att de hellre riskerar sitt liv och sin hälsa framför att låta även sin partner undersöka huden i jakt på hudcancer.

Jag passar även på att stänga den senaste omröstningen, den slutade med hela 14 deltagare :D
3 st skulle gärna jobba nakna på arbetsplatsen. Spännande, jag undrar vad ni har för jobb...
8 st jobbar gärna nakna när de distansar. Det har väl hänt för egen del.
2 st tycker det är helt otänkbart men bara 1 skulle bli upprörd om den fick reda på att personen i andra ändan (telefonen/datorn) var naken. Undrar varför. Det kan ju inte spela nån roll, eller?

Få se när jag kommer på en ny fråga, tror jag har nån på lager. Annars tar jag gärna emot förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar