Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 2 oktober 2008

Att hitta en "unique selling point"

Naturistvänner! Visst vill vi bli fler? Visst skulle vi tycka det vore
roligt om det kunde bli lite mer generationsblandning på baden? Visst
skulle vi kunna dra nytta av en starkare och mer flerhövdad
medlemsskara i organisationen? (förutsatt att det är en organisation
med ambitioner bortom bingokvällar och allsång)
Det jag tror vi måste göra är att dels öppna upp oss och försöka
avmystifiera begreppen naturism och nudism. Men framför allt måste vi
kunna föra ut det vi själva tycker är fördelarna med våran
livsstil. Vi måste hitta våran, för att prata marknadsförings-
svengelska, unique selling point. Vad är det en naturist får som inte
en textlare får? Vad svarar vi när någon frågar "Varför?"?
Visst, vi kan skriva ut 205 arguments och trycka i deras händer men
för att någon skall orka läsa den bibban krävs ett intresse till
att börja med. Om inte någon lyssnar kan vi dra upp vilka argument
som helst.
Jag tror att möjligheten att kunna kasta av sig det samhället lagt
på oss i form av kläder, stereotyper och förväntningar är nånting
som kan intressera många i dagens uppkopplade och effektiva samhälle.
Jag själv har inget emot att vara uppkopplad för det mesta men det
är ju väldigt skönt när man ser till att koppla ner och bara vara
med i nuet och där man är. Jag här heller inte nåt emot snygga
kläder, varken på mig själv eller andra men det är ju samma där.
Det blir ju bara ännu skönare att lägga av sig det skalet och komma
nära sin omgivning och slippa vara "snygg". För hela det spelet
handlar ju om en osäkerhet, passar jag in, duger jag? Det gör du och
det märker du om du är naken ute i naturen. Det är det vi är byggda
för.
Låt oss marknadsföra oss som ett lufthål och en möjlighet till paus
från omvärlden
! Då tror jag vi kan få se lite nya ansikten.
Hur får vi ut detta då? Lokalpressen här gjorde ett reportage i somras, jag har inte fått tag på det än men skulle gärna vilja läsa det. Vi får se till att skapa fler tillfällen att komma till tals på.

En idé jag har är att bjuda in hugade krokitecknare till våra badtillfällen på Svettis. Vi skulle kunna avsätta en halvtimme - timme i början för teckning, tecknarna betalar inträde men inte badarna. Sen öppnar den ordinarie badningen igång och tecknarna får gå (eller klä av sig) och de som vill komma och bada då betalar inträde som vanligt. Detta kanske skulle kunna bli en liten notis i tidningen.
Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar