Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 20 juli 2009

Nakenchock i SvD

Sådär, nu verkar sista delen i SvD:s Idagserie Nakenchock ha blivit publicerad, den sedvanliga kommantarssummeringen.
Innan jag går in på kommentarerna vill jag ge min uppfattning om serien. Jag måste säga att samtifigt som jag tycker den var väldigt bra och tog upp många sidor om synen på den nakna kroppen så tycker jag att delarna var lite för separata, det hade varit roligare med lite mer röd tråd än bara den nakna kroppen. Lite historik om hur moralen sett ut kring nakenhet och vad som är moderna missupfattningar av traditioner och kanske ett samtal om de olika ämnena med representanter från olika "sidor".
Men helt klart intressant och jag är väldigt tacksam att ämnet fått en sån grundlig genomgång.

Kommentarer och mina reflektioner:
HÄR I HOLLAND har folk ett mycket mer avslappnat förhållande till sin kropp. I omklädningsrum på gym och badhus går folk obehindrat omkring nakna. Badar gör man i bikini/baddräkt/badbyxor. Annars blir man tillsagd – och lyder – precis som i många andra liknande situationer i samhället. I många bastur blandas män och kvinnor – ingen tycks ha problem med detta.

Gäst i Holland

Samma erfarenhet har jag, just ifrån Holland som blev värd för mitt första besök till ett organiserat nakenbad. Efter det var jag såld, det enda jag ångrar är jag väntade så länge.

...
Också av andra skäl borde man få möjlighet att använda duschar med dörrar: jag tänker på överviktiga, anorektiker, personer som har skadat sig själva och har dåligt självförtroende.

María Noel Mones

Detta känns som klassiskt "angripa-symptomen-och-inte-orsaken". Kommer personerna i fråga att få bättre självförtroende om de isoleras ifrån övriga? Vore det inte bättre att de får se att ingen är perfekt, perfekt i reklamhänseende alltså.

NAKET ÄR EROTISKT. Dessa naturister som försöker att averotisera nakenhet är inget annat än puritanska sexhatare, vars mål är att förvandla all form av sex till enbart en reproduktiv funktion. Det är samma människor som försöker förbjuda erotisk litteratur och censurera sex på film.

Jag älskar att bröst och andra kroppsdelar har en erotisk och eggande laddning. Det gör livet mer njutningsbart och spännande.

Anonym

Jag ser det väl inte som att averotisera nakenhet som så mycket som att istället flytta erotiskt fokus från utseende till person och då finns det ju så mycket mer att eggas av. Vad vinner vi på att blanda ihop nakenhet och erotik? När jag är naken tillsammans med mina barn tillexempel finns inte nån erotik inblandad. När jag har sex med min älskade däremot finns det erotik, men då behöver vi inte ens vara nakna.

...
Jag badar ofta naken på helt vanliga stränder om det inte är fullt med folk, så man kan gå undan en bit. Jag gillar inte att gå till vissa nakenbad för det är en stor övervikt av män och det känns onaturligt. Jag vill ha kvinnor omkring mig också, helst nakna.

Naturligast vore om det kunde vara som i Danmark: den som vill ta av sig naken får det och de andra slipper.

Christer

instämmer i sista meningen men i övrigt känns det lite tveksamt. Varför måste han ha kvinnor, helst nakna, omkring sig för att kunna njuta av sin egen nakenhet?

Länkar till alla delarna i SvD:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar