Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 17 juli 2009

Porr som förebild?

Låt mig börja med att säga att jag inte är en rabiat porrmotståndare, det jag opponerar mig mot är den kommersiella, industriellt framställda porren med stereotypa könsroller som ofta produceras med hjälp av droger, förtryck och människohandel.
Jag läste ett stycke i ett inlägg om vikten av en shysst attityd mot människokroppen och sex. Då jag återigen uppmärksammades på det faktum att om vi som förebilder inte visar den kommande generationen hur vanliga, nakna människor ser ut, inte talar med dem om hälsosam sexualitet och inte lär dem att det är tillåtet att vara nyfikna på sex kommer de att vända sig till andra källor, förmodligen lättåtkomlig porr. Om deras sexuella nyfikenhet alltid bemöts med skuld och fördömanden från oss, kommer de inom porren att hitta en fristad där allt uppmuntras, är tillåtet och där de får se och upptäcka allt som går att göra. Inget fel i det som sagt, allt skall vara tillåtet, men det måste finnas tid och plats för någon slags balans mellan utforskande och eftertanke, vilket det råder brist på inom kommersiell porr, det är inte dess affärsidé. Om vi dessutom fått de att skämmas över sina sexuella tankar kommer de förmodligen inte att våga prata med någon om det de ser och det reflekterande, speglande samtalet uteblir.
Om inte vi tillfredställer ungas nyfikenhet kommer de att släcka sin törst nån annanstans, vi varken kan eller skall försöka stoppa deras nyfikenhet. Det vi måste göra är att välja vad de skall ha för förebilder inom sex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar