Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 9 juli 2009

We'll be right back after the break...

En bra sammanfattning av varför jag saknar förtroende för reklambaserade media, de är inte ute efter att upplysa, informera eller ens intressera. De söker bara snabba billiga poänger så att konsumenterna skall få känna sig smarta och inräknade i den stora gruppen "normala". Se på alla dokusåpor, förnedrings-tv och så kallade dokumentärer vars enda syfte är att framställa en grupp som utomstående och peka på deras konstigheter så resten av befolkningen kan känna sig trygga i sin normalitet.
Det vore ju tjänstefel att släppa fram ett program som vänder fingret mot tittarna eller som försöker lära dem använda sitt kritiska öga. Dels skulle tittarna tröttna, det är ju jobbigt. Och precis som påpekas i ovanstäende strip skulle de kanske inte lika välvilligt svälja reklamen i pausen.
Bit inte den hand som föder dig.
...och visst går det att debattera hurvida public-service är att föredra men av det jag sett hittills pekar allt på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar