Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

söndag 28 mars 2010

Det ena utesluter inte det andra!

Malin Crona som skriver sminkbloggen på DN.se beskriver här att ett intresse för sitt (och andras) utseende inte behöver betyda att man är utseendefixerad. Som allt går utseende att missbruka och driva till den fanatiska gränsen, då blir det farligt. För den som bär på fixeringen och i sin värsta form även för de omkring fanatikern.
När jag skriver här om min koppling mellan social nakenhet och kroppsacceptans tar jag avstånd från utseendefixering och jag antar att det är lätt att tro att jag är ointresserad av mitt utseende och aldrig noterar någon annans yttre. Så är det inte, dock försöker jag att inte värdera andra människor beroende på hur de ser ut. Observera; försöker, det är svårt då det är djupt inlärt eller tillomed nedärvt hos oss.
När det kommer till mitt eget yttre kan jag nog anses som lite fåfäng och jag gillar till exempel att klä mig någorlunda snyggt. Samtidigt har jag inte något större problem med att bli sedd i hafsiga, eller ännu hellre utan, kläder i rätt situation. För tillfället är jag inte nöjd med mitt magomfång och känner att jag inte tränar så mycket som jag borde. Men det är inte så mycket för utseendet som för att jag vet hur bra jag mår när jag får träna regelbundet.
Hoppas alla haft en bra helg, själv har jag varit och nakenbadat med familjen i lördags, alltid en skön stund. Jag får be om ursäkt till de som jag inte hann prata med då mina barn bestämde sig för att löpa amok just då, det hjälpte visst inte att de hade badat oavbrutet i två timmmar. Hör gärna av er via mejl om ni har några frågor eller om det var något mer ni ville säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar