Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 25 mars 2010

Hemliga rum

Läser i Unt och tydligen är "Manliga nätverk vägen till makt" och det är väl inte nån nyhet direkt att de manliga nätverken håller varandra om ryggen. Samtidigt rapporterar DN att manliga chefer drar ifrån i löneligan.
Nu kvalar väl inte gubbgänget på gymet in som just den här avsedda typen av manligt nätverk men när jag hörde deras samtal i omklädningsrummet märktes att de här gubbarna håller ihop och delar åsikter och kompistjänster mellan sig. Och just för att de träffas just där de gör så kommer det inte komma in nån kvinna i det nätverket. Männen kan vara helt trygga i att de som de avhandlar endast når manliga öron. Det gällde allt möjligt, semestertips som affärsmöjligheter och planer inom företagen de jobbade på. Nu hörde jag inte några övertramp som skulle kunna klassas som sexuella trakasserier eller diskriminering men jag skulle heller inte ha blivit förvånad om något sådant yppats.
Det var säkert helt oskyldigt, ett gammalt kompisgäng som hängde ihop och tränade regelbundet på vardagsmorgnar men hur god vän en kvinna än skulle vara med dem skulle det finnas ett samtal hon aldrig fick höra, det i omklädningsrummet, tips om affärer som var i görningen och dylikt. Detsamma gäller naturligtvis med kvinnor som pratar i omklädningsrummet.
Jag vill inte att mitt kön skall avgöra vilka samtal jag får höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar