Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 2 juni 2008

Blind nakenhet?

Mm, jag vet att det finns de som anser att man skall säga synskadad men det jag funderat på lite på sistone handlar i första hand om de som inte ser nånting, eller väldigt lite.
Jag känner inte nån som är synskadad, har aldrig träffat och pratat med nån så jag vet otroligt lite om hur det funkar under uppväxten. Självklart är alla individer olika, men ni som läser min blogg vet ju var jag står i den frågan.
det jag funderat över är om det vanligt bland synskadade att kunna umgås nakna lättare än vad normalseende vanligtvis gör? Om man är ett gäng synskadade som bastar, eller badar på en avskild strand, tar man på sig badkläder då och skyler man sig med handdukar?
Eftersom jag anser att nakenhet är skönt och icke-sexuellt så är jag lite nyfiken på hur mycket den mediala ytfixeringen påverkar de som inte (visuellt) uppfattar ytan, den yta som oftast står mellan det en person egentligen är och vad som uppfattas av andra.
Om det är nån som har erfarenheter får ni gärna höra av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar