Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

tisdag 3 juni 2008

Osynlig nakenhet

Som uppföljning på min post om synskadade och nakenhet kommer här en artikel skriven av en kvinna som blev blind i 20-årsåldern. Artikeln handlar om hennes tankar inför att ställa upp som nakenmodell för konstklasser. Den är intressant då hon tar upp de frågeställningar jag hade i min post. Är det en lägre tröskel att visa sig utan kläder för den som är blind och inte på samma sätt uppfattar andras blickar?

1 kommentar:

  1. Vore intressant att jämföra (jag vet, detta hemska ord) med någon som är blind från födseln. Skulle en sån person haft samma hang-ups? Skulle en blind person med blinda föräldrar haft en annan inställning till sin kropp? Skulle en blind person med seende föräldrar ha en annan inställning till sin kropp?

    SvaraRadera