Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 5 november 2009

Människor är fula OCH vackra. Get over it!

När jag läser sånt här blir jag tvungen att än en gång fundera över den skräck inför den nakna kroppen som verkar sprida sig. Jag lutar mer och mer åt att det är en estetikfascism som blir mer och mer tydlig och att det blandas upp med moralmissuppfattningen att en naken kropp endast fyller ett sexuellt syfte.
Grundbulten i det resonemanget är, som jag tjatat om tidigare, att man uppfattar kroppen som ful och än mer precist så är det det naturliga som uppfattas stötande i denna väldesignade värld. Allt skall tuktas, trimmas och formas för att passa för stunden gällande doktriner. Passar man inte in i mallen är man ful, allt fult skall gömmas och glömmas.
Jag vill istället att alla skall få känna sig välkomna, oavsett kroppsform eller utseende. Det är väl underbart om cancerpatienter som gått igenom den påfrestande processen att förlora ett, eller båda, brösten kan få känna sig accepterade och få synas.
Beslutet att förbjuda dessa bilder blir en spottloska i ansiktet på den som redan ligger ner. Det finns i min värld inte några argument till att de inte skulle få sitta uppe. Exakt VILKEN skada skulle de kunna åsamka en observatör, oavsett kön eller ålder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar