Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

måndag 2 november 2009

Skinbook

Ni kanske förmodligen till FaceBook, FB eller Fejjan till vardags. Jag har hållit mig därifrån av olika anledningar och kan därför inte göra nån jämförelsestudie mellan FB och SkinBook som är en webbplats som aspirerar på att fungera på liknande sätt, fast med den specialiteten att den vänder sig uteslutande till naturister och nudister. En annan liknande sajt är den yrkesorienterade LinkedIn, som har som syfte att hjälpa folk att bygga upp sitt proffesionella nätverk.
Jag sajnade upp på SkinBook för ett bra tag sedan när jag hörde talas om den och har sedan dess följt de nyhetsbrev som kommit därifrån och har förstått att de gått igenom lite barnsjukdomar och haft lite problem med oönskat beteende på sajten. Dock verkar det på senaste tiden ha rett upp sig och moderatorerna har hittat en metod och ett regelverk som håller ordning. Min uppfattning, efter att nu under ett par veckor ha undersökt vad som finns och hur det funkar, är att de verkar lyckas i sitt jobb. Visst finns det idioter, men de finns ju överallt så det går liksom inte att undvika. Jag tycker dock att de är ganska lätta att urskilja här.

Först lite tech-talk om själva sajten och plattformen, SkinBook är en del av ning-plattformen. ning är en plattform där vem som helst kan bygga upp ett nätverk med vilka regler och betsämmelser de vill, här är det alltså ett par personer som byggt upp och designat ett nätverk för naturister/nudister. Det som är positivt med att tillhöra en större plattform är att applikationer som utvecklas och tillhandahålls till ning.com automatiskt kommer att finnas tillgängliga för SkinBook. Till exempel finns det verktyg för att sätta ut sig själv, och se andra användare utplacerade på en världskarta. Detta möjliggör en vy över vilka som finns i ens geografiska närhet, man zoomar in och ser vilka andra som satt ut sig i grannskapet, sen kan man kontakta dem och utbyta tips på aktiviteter eller platser. Det finns evenemangs-verktyg som gör att man kan bjuda in till evenemang och söka efter andras evenemang. Plus mycket mer och det tillkommer mer allt eftersom.

Så, hur är det med nätverkandet då? Ja, det lilla jag vet om FB är att där kan man skaffa vänner och hålla lite koll på vad som händer i ens nätverk och det är samma här. Man kan skapa grupper med olika teman, leta efter vänner med liknande intressen eller diskutera saker i forumen. Det finns även en chat för de som vill sitta och knacka hysteriskt på tangentbordet.
Framförallt skall man göra en profil som berättar om en själv, det är väl till för att andra skall kunna hitta en och se om man verkar vettig. Profilen kan man välja att ha osynlig för de som inte är ens vänner.
Som användare får man lägga upp foton och videos, vilket jag inte provat så jag kan inte yttra mig så mycket om hur det funkar men jag antar att man kan styra vem som får se dem.
Det här med ovälkomna element då? Ja, mitt tips så här långt är väl att kolla på hur aktiva personerna verkar i disskussioner, hur de framställer sig på sin profil och vilken typ av kommentarer de lämnar på andra personers profilsidor och foton.
Nätverket har i skrivande stund strax över 8.000 medlemmar, som vanligt i de här kretsarna är det mest män men faktiskt en hel del par och kvinnor också. Åldrarna verkar hyfsat spridda, det finns grupper för alla olika åldrar

Överhuvudtaget tycker jag det känns trevligt och inspirerande att klicka runt, fila på profilen och kolla vad folk skriver om sig själva och i diskussionerna.

Det jag saknar är fler svenska naturister. Om du är det minsta intresserad av den sociala biten eller kanske nyfiken på naturism/nudism utan att ha vågat dig ut än, sajna upp och titta runt. Vem vet, du kanske vågar till sommaren ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar