Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 6 november 2009

Retucherade barn, igen...

Jag skrev om det förra gången det var på tapeten och känner att jag måste få ta upp det även denna gång. SvD DN.
Varför får man inte se ut som man gör? Utseendet är inte nåt statiskt utan förändras hela tiden, man klipper sig, en del sminkar sig andra har periodvis uppblossande akne. Visst kan jag förstå att en del kanske inte vill ha ett stort ärr över ansiktet på sitt barn om det är det enda foto som finns från den perioden av ett barns liv, men nu är det ju så att de flesta lever i en fotoinflation som vi aldrig skådat tidigare. Tänk när våra barn skall sitta och vada igenom terrabyte med bilder och filmer av varierande kvalitet från sin barndom, kommer de att orka?
Då blir det en ännu tydligare signal till barnen att "Du måste alltid vara perfekt!" om fotoföretaget oombett putsar till utseenden som är helt normala på barn. Oombett är viktigt här, om föräldrarna ansett fotot vara av sådan vikt att de ville städa upp det hade det varit en annan sak. Heder till föräldern som tog strid här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar