Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

torsdag 29 april 2010

Pensionsavgångar

Oroa er inte, det blir inte ett inlägg om arbetsmarknadspolitik. Jag tänker bara dra lite paralleller med kurvor över vad som kommer att hända på vissa arbetsplatser inom de närmaste åren.
Jag såg en kurva som, om jag inte missminner mig, skulle visa hur många som kommer att sluta inom kommunal administration de närmaste åren. Nu hittar jag den inte så jag kan inte visa den, men den kan sammanfattas med termen "hockeyklubba". Det vill säga: efter att antalet pensioneringar per år har legat jämt väldigt länge så sticker de iväg exponentiellt då de så kallade förtitalisterna börjar nå fram till pensionen.
Vad har detta med naturism att göra? Frågar sig då vän av ordning. Jo, tittar vi på vilka som utgör majoriteten av de organiserade naturisterna så har vi samma grupp människor där och även om pensionen förhoppningsvis inte kommer att påverka deras inställning till nakenbad så visar det med otäck tydlighet vad vi har att vänta i medlemsantal inom 15 år. Oavsett hur obehagligt det är att tänka på så kommer det något efter pensionen.
Men, säger vän av ordning igen, vad gör väl det om en hobby som utövas av en viss generation går i graven med den samma? Tja, var det bara den generationen så hade det väl kanske inte spelat så stor roll. Problemet är att det finns många utövare som inte är organiserade och hör man sig för så upplever jag att många tar det för givet att det skall finnas en nakenstrand och arrangerade nakenbad i kommunerna. Det händer inte av sig självt.
Vi måste börja kämpa för vår överlevnad. För visst tycker väl vi att det är värt att sprida naturismens idéer vidare till kommande generationer?
Jag är själv inte nån föreningsmänniska och drog mig in i det längsta för att organisera mig då jag inte såg motiven. Det går ju att nakenbada ändå. Ja, ända tills kommunen beslutar att nakenbadet behövs till något annat och ingen organiserar motståndet.
Så kom igen! Ut och berätta att vi finns och engagera er.
Jag skall försöka bli bättre på det själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar