Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

onsdag 14 april 2010

Osynlig nakenhet

Tidigare har jag skrivit om att jag är nyfiken på vad synskadade har för inställning till den nakna kroppen. Speciellt då hurvida de har samma koppling mellan nakenhet och sex som är så genomsyrat i den full-seende världen.
Tydligen skall det testas med en porrtidning för blinda nu, intressant och jag skulle gärna vilja se reaktionerna på den efter att den "testats".
Synskadade, iallafall de som är det från födseln, borde ju inte ha samma betingade koppling mellan visuell, eller på liknande sätt beskriven, nakenhet och sex. Eller är det tvärtom? Jag hade ju redan innan puberteten sett hur nakna tjejer såg ut. En synskadad har väl inte samma möjlighet, förrän nu då, att utforska den nakna mänskliga kroppen i dess olika former?
Jag vill fortfarande ha kontakt med nån eller några synskadade som kan upplysa mig om den allmänna hållningen. Det är förmodligen skillnader på individnivå precis som överallt annars i samhället, men generellt kanske inte är samma hysteriska nakenfobi som i den seende världen. Till exempel ifall man befinner sig med ett kompisgäng bestående av synskadade på en strand?
Jag är ärligt intresserad men jag drar mig lite för att ge mig ut på nåt forum för synskadade och ställa dessa frågor då jag är rädd att trampa på tårna och bli missförstådd för att vara ute i fel avsikter.
Om någon insatt läser detta får ni mer än gärna höra av er, antingen genom mejl eller via kommentarerna nedan.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    läste ditt inlägg hos mig.
    Dessvärre har jag nog ingen kunskap att dela med mig. Jag är seende, och har ingen som helst förstahandserfarenhet "blind o nakenhet". Min enkla gissning från all annan kontakt med personer med funktionsnedsättning är dock att svaret kommer att bli "det är individuellt".
    Precis som bland seende alltså...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är lika lätt att få svar på frågan "vad har blinda för inställning till nakenhet", som det är att få svar på frågan "vad har seende för inställning till nakenhet".
    Mina fördomar om blinda får mig också att tro att skrivet internet inte är deras grej.

    SvaraRadera
  3. Kjell och Friskytten, tack för era kommentarer. Ni har givetvis rätt i att det är väldigt individuellt inom båda grupperna. Det jag är intresserad av är att se om det finns någon generell skillnad i inställning och beteende.
    Om vi tittar på den seende delen av befolkningen så finns det ju en tydlig, generell aversion mot social nakenhet. Vi har separata omklädningsrum, folk duschar med badkläder på badhusen och drar hellre på sig blåskatarr med blöta badkläder på stranden än riskerar att byta ens under en handduk. Jag tänkte att det inom den icke-seende kretsen kanske fanns en annan inställning eftersom det är ett icke-problem att bli sedd naken.

    SvaraRadera