Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

tisdag 6 april 2010

Skillnaden och kopplingen mellan hälsa och utseende

I den moderna hälsokulturen, med allt vad det innebär av glansiga tidskrifter, hetsiga gyminstruktörer och heta diettips luras vi ofta till att blanda ihop hälsa med utseende. De komersiella hälsotrendsättarna försäger sig dock rätt ofta och när de pratar om strandmage och baddräktsform så blir det väldigt tydligt att det inte är hälsa de menar.
Därmed inte sagt att vi skall strunta i att ta hand om våra kroppar, som jag nämnt tidigare så är det lättare att ta hand om sin kropp om man har accepterat den och kanske tillomed tycker om den. Många försöker säkert börja i den andra ändan, de ser en mål-kropp som de kan tänka sig tycka om och sätter igång att träna och äta för att nå det utseendet. För mig var det tvärtom, jag upptäckte min kropp och hur fantastisk den var när jag var nånstans strax över 20. Efter det började jag ta hand om den mer och mer. Jag vet nu att jag mår som bäst när jag tränar regelbundet. Jag har inte något mål med min träning annat än att må bra. Det funkar för mig och gör att jag mår bra även under själva passen. Jag skall inte få fram någon strandmage i sommar heller, jag skall däremot må bra och om det ena leder till det andra så är det väl så då.
Inlägget som inspirerade mig till det här hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar