Innehållsdeklaration

Tanken, i den mån den finns, är att skriva av mig om kroppsfixering, nakenhet, självkänsla, perfektionism, reklam- och mediainflytande, jämställdhet, sexualisering och annat jag tycker om att skriva om.
Det dyker även upp diverse länkar till saker jag snubblar över.
Är tyvärr inte så frekvent uppdaterad längre, dock enstaka inlägg och scheman för hyrda bad i Uppsala.

fredag 11 september 2009

90 nakna år i Kanada

Tydligen firade kanadas naturistförbund 90 år förra året och detta uppmärksammades av gruppenCitizen Janes. Där en av medlemmarna försökte få folk på gatorna i Toronto att klä av sig nakna inne i ett litet bås, för att på ett tryggt sätt få uppleva känslan av att vara mitt bland en massa människor, helt naken.
Innan hon försökte få lite festligt firande på stan så åkte hon själv ut till en naturistpark och pratade med föreståndaren där. En styrka i det inslaget var att hon själv strippade av sig kläderna och går runt och intervjuar naken tillsammans med förmannen. Det skall hon ha cred för. Nu vet jag ju inte om hon redan var frälst men det verkar som hon själv tyckte det var rätt skönt att få vara utan kläder för en stund.
I kommentarerna till videon, där den ligger på Nudiarists blogg finns det åsikter om att bröst och genetalier pixelerats bort, men som Nudiarist konstaterar så skulle den inte få ligga kvar på YouTube utan den övertäckningen. Alternativet att filma bara från axlar och uppåt anser jag vara sämre då det inte ger samma autenticitet, här ser vi att de båda var nakna och satt och pratade utan att det finns nån sexualitet i luften.
Frågeställningen i videon var väl främst; Varför intresserar sig inte ungdomar för nudism/naturism. De flesta hon pratar med verkar ju ändå ha en öppen inställning, men min gissning är att de som inte har en avslappnad attityd kanske inte ens stannade och pratade.
Hon konstaterar att "Är inte vi generationen som röstade fram den första svarta presidenten?" och menar därmed att det inte skall vara nåt problem för hennes jämnåriga att bryta andra konventioner och prova nya saker. Det är en tanke som funnits hos mig ganska länge också. Det finns ju så många unga idag som försöker leva ett modernt och traditionsfritt liv utan gamla unkna normer, speciellt när det kommer till genus och könstillhörighet. För mig är det det ett tecken på likställdhet när vi kan umgås nakna tillsammans med kända och okända människor med olika könstillhörighet. Då har man kommit så långt att man kan separera ren nakenhet från sexualitet och se varandra som bara människor. ...och här skall jag väl upprepa mig: Den nakna människan är inte (och skall inte vara) asexuell, men den är heller inte nödvändigtvis mer sexuell än den påklädda. Det är så mycket mer än mängden kläder som styr nivån av sexuell utstrålning. Vem sänder starkaste sexuella signaler, en person som påtar i trädgården utan kläder eller den fullt påklädda person som du hånglar med på en fest?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar